Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Platba u obchodníka / foto: shutterstock

EET – co tato tři písmena znamenají pro podnikatele? Podívejme se na to blíže

Od 1. ledna 2021 se elektronická evidence tržeb začne týkat spousty podnikatelů, jimž se doposud vyhýbala. Proto jistě nebude na škodu si celou záležitost shrnout.

Pod zkratkou EET se neskrývá nic jiného, než elektronická evidence tržeb – ostatně, po několikaletém fungování tohoto systému se již najde asi jen málokdo, kdo by o této otázce neměl ani rámcové ponětí. Koho se nicméně dosud netýkala přímo, ten možná dosud neví přesně, jak EET funguje.

Princip EET

Ve zkratce funguje elektronická evidence tržeb tak, že při každé platbě, kterou daný obchodník provede, je přes internet odeslána zpráva na server Finanční správy, která zaregistruje platbu a nazpět pošle speciální vygenerovaný kód, který obchodník natiskne na účtenku spolu s ostatními údaji o platbě a nabídne zákazníkovi.

Účelem EET je omezení šedé ekonomiky a celkové zvýšení transparentnosti podnikatelského prostředí. Vztah EET a šedé ekonomiky najdete ve větším detailu probraný v tomto článku.

EET

Jaké platby do režimu EET spadají?

V první řadě jde o všechny platby v hotovosti, ať již českou či zahraniční měnouPlatby směnkouPlatby šekemPlatby prostřednictvím kupónů, voucherů, slevových poukázek, dárkových karet a dalších podobných prostředků

Naopak platby kartou (pozor, kdo přijímá smíšené platby kartou i v hotovosti, ten pod EET spadá), bankovním převodem, inkasem či hotovostním vkladem na účet nejsou v EET zahrnuty. Jejich kontrola a evidence je mnohem snadnější i bez speciálních opatření.

Co přinese rok 2021?

Nic jiného než další vlnu EET, která se bude tentokrát týkat většiny podnikatelů přijímajících platby v hotovosti. Někteří z nich již evidují několikátým rokem – dotkla se jich totiž již některá z předchozích vln, jejichž chronologie je takováto:

1. vlna EET, spuštěná 1. prosince 2016, se dotkla především restauratérů, hoteliérů a poskytovatelů ubytování.

Ve 2. vlně (od 1. března 2017) se povinnost evidovat začala vztahovat i na maloobchody a velkoobchody.

3. a 4. vlna jsou v podstatě sloučeny v jednu a po odkladu způsobeném koronavirovou epidemií vstupují v platnost od 1. ledna 2021. Zasaženy jimi budou povolání jako řemeslníci, kadeřnice, výrobci, stánkaři a mnozí další. Jestli si chcete počíst v celém zdlouhavém seznamu povolání, zde je.

Co jsou všichni, kterých se to týká, povinni udělat?

V první řadě bude třeba se k EET zaregistrovat. Snadno tak můžete učinit jak online přes datovou schránku, tak osobně na finančním úřadě, kde požádáte o autentizační údaje pro přístup do EET aplikace na daňovém portálu finančního úřadu.

V aplikace následně zaregistrujete svou provozovnu (či provozovny, pokud jich máte více), pro níž vám bude vygenerováno zvláštní číslo.

Nakonec zažádáte o certifikát, pomocí něhož vás při každé následující platbě systém identifikuje. Délka trvání certifikátu je tři roky, po jejichž uplynutí budete muset zažádat o nový.

Nakonec bude zapotřebí certifikát nahrát do pokladny, která EET podporuje – tu si samozřejmě musíte pořídit také. (Za její pořízení lze uplatnit slevu na dani ve výši 5000 Kč).

Pamatujte i na vyvěšení povinného oznámení

Každý, kdo pod EET spadá, je povinen v místě svého podnikání umístit viditelné a čitelné oznámení. Toto oznámení se liší podle toho, zda tržby evidujete ve standardním nebo zjednodušeném režimu (více o rozdílu mezi nimi zde).

Snad vám byl tento článek užitečný. Pokud máte již EET takzvaně „odbyto“, poraďte na základě svých zkušeností i těm, které teprve čeká. Sekce komentářů je vám k dispozici!

K tomuto článku není otevřena diskuze