Marketing digitální je cenově dostupnější a rychlejší, v krátkém časovém období oslovíte velké publikum. Tušíte však, kdy vznikl?
Podíváme-li se do minulosti, termín digitální marketing byl poprvé použitý v 90. letech minulého století. V tom období se totiž začal rozvíjet web.
90. léta a první vlaštovky
V roce 1993 se objevil první banner, na který jste mohli kliknout. Pak postupně vznikaly vyhledávače jako Yahoo a Google, jež jsou pro digitální marketing velmi významné. Je s nimi totiž spjata optimalizace pro vyhledávače, tedy SEO. V roce 1997 se zrodila první sociální síť, měla tehdy 3,5 milionu uživatelů. To všechno jsou místa, kde se dnes odehrává digitální marketing.
V 90. letech se však za digitální marketing považovaly mnohé techniky, jež jsou dnes zakázané – např. keyword stuffing nebo nesmyslné prolinkovávání webů.
Počátek 21. století a boom webu
V novém tisíciletí bylo spuštěna mnoho webů. Po prasknutí ekonomické bubliny a zotavení ekonomiky vzniklo mnoho projektů. V roce 2002 LinkedIn, roku 2003 WordPress a roku 2004 Facebook.
Roku 2000 byl populární marketing prostřednictvím SMS zpráv. Pomalu jsme se však přesouvali k tomu, jak vypadá digitální marketing dnes. Weby a sociální sítě totiž začaly generovat spoustu dat.
2010-2020 a éra mobilů
Tato dekáda byla rozhodně dekádou smartphonů a tabletů. Nová zařízení přinesla nové výzvy. Digitální marketing bylo třeba zaměřovat na ně. Začalo se mluvit o responzivním webdesignu, reklamách v mobilních aplikacích, přišly Snapchat a Instagram. Začali se objevovat influenceři, firmy více investovaly do reklam na sociálních sítích.
Současnost a vize do budoucna
V současnosti je digitální marketing důležitější než kdy dříve. Víte, že 96 % příjmů Googlu tvoří peníze z reklamního systému Google Ad Words? Roste odvětví influencerů, bloggerů a stále rostou i sociální sítě.
Prostředí digitálního marketingu je vysoce konkurenční, kdo chce uspět, ten musí přicházet s moderními přístupy. Už dávno neplatí, že by marketing firmy zvládl někdo po večerech. Pro skutečný úspěch je lepší spolehnout se na odborníky, mezi něž patří například digitální a SEO agentura Lucky Brand.
K tomuto článku není otevřena diskuze