Jak víme, v mnoha zemích existují rychlovlaky, ze kterých se vám při jízdě zdá ubíhající krajina jen jako rozmazaná šmouha. Nejznámějšími jsou asi TGV a Šinkanzen. V tomto článku se zaměříme na Evropu. A zjistíme, že v mnoha zemích jezdí vlaky daleko rychleji, nežli bychom čekali. Vezmeme to postupně od těch nejrychlejších.
Francie - TGV
Ano, tušili jste. Jako první se dostává do našeho přehledu Francie. Vlaky TGV poslední generace jezdí rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Na tratích mezi Tours a Bordeaux, severovýchodně od Marseille a též z Dijonu nebo Paříže na švýcarské hranice vlaky skutečně touto rychlostí jezdí. O něco pomaleji, tedy třísetkilometrovou rychlostí, projedete celou Francii z Lille na severu až do Marseille na jihu. Severní větve, které se rozbíhají z Lille navíc vedou až do států Beneluxu nebo Eurotunelem do Anglie. Pokud byste využili nejdelší jižní větev do Marseille, vlak ujede vzdálenost 783 kilometrů za 3 hodiny a 23 minut. Cena začíná v přepočtu na 1600 korunách.
Španělsko – AVE
Kdo by to řekl, že stejnou rychlostí jako ve Francii se projedete po hispánském poloostrově? Na druhém místě jsou Španělé za Francií jenom proto, že celková délka tratí je menší. Je to skutečně tak, rychlovlaky AVE s „kachním“ čumákem mezi dvěma největšími městy Madridem a Barcelonou jezdí také až 320 kilometrů za hodinu. Trať je dlouhá 621 kilometrů a vlak ji zvládne za 2 a půl hodiny, cena je kolem 2 tisíc Kč. Z Madridu se hvězdicovitě rozbíhají další tratě do Sevilly, Malagy, Alicante, Valencie a Leonu, kde pojedete o něco pomaleji, tedy 300 případně 260 kilometrů v hodině, což je na naše poměry stále neuvěřitelná rychlost.
Německo – ICE
Asi každý ví, že i u našich západních sousedů se jezdí velmi rychle a to nejen na německém „autobahnu“. Z Norimberku, Frankfurtu, Hannoveru, Stuttgartu a Lipska se můžete vydat na určitých tratích až třísetkilometrovou rychlostí. O něco pomaleji, tedy 200 až 260 km/h jezdí vlaky ICE ve většině hlavních německých drah. Západní část Německa je více pokryta vysokorychlostními tratěmi, nicméně to se postupně změní, jelikož se budují nové úseky z Erfurtu do Norimberku a z Berlína do Drážďan.
Itálie – Trenitalia
Apeninský poloostrov je poměrně protáhlý a tak se dá očekávat, že potřeba vysokorychlostních vlaků bude i zde. Jakýmsi vlakovým centrem je tu Boloňa, ze které se rozbíhají vysokorychlostní tratě do Benátek, Verony, Milana a na jih do Říma. Nejvyšší rychlostí, tedy 300 km/h můžete jet z průmyslového Turína na severu přes Milán, Boloňu, Florencii, Řím až do Neapole. Vzdálenost přibližně 900 kilometrů vlak zvládne za 5 hodin a 50 minut a uvidíte téměř všechna důležitá města Itálie.
Rusko – Sapsan
Dříve trvala 660 kilometrů dlouhá cesta mezi Moskvou a Petrohradem 8 hodin, dnes ji rychlovlak jedoucí až 250 km/h zvládne za 3 hodiny a 45 minut. Soupravy spojující Petrohrad s finskými Helsinkami jsou typu našeho Pendolina a jezdí zde maximálně 200 km/h. Do Nižného Novgorodu pak jezdí vlak typu„Stryž“ stejnou rychlostí. To ovšem není všechno. Rusko se možná z pátého místa brzy dostane na první. Jsou už ve stavbě dvě ještě rychlejší trati – z Moskvy do Petrohradu a též Kazaně, které mají zkrátit dobu na 2 hodiny a 30 minut v případě Petrohradu, respektive 3 hodiny a 30 minut v případě 770 dlouhé trati do Kazaně. Vlaky by měly být provozuschopné do mistrovství světa ve fotbale v roce 2018 a jezdit by měly až 400 kilometrů za hodinu. Uvidíme, jak se celý projekt povede.
Závěrem
I jinde se jezdí rychle, byť pomaleji, než ve zmíněných pěti zemích. Rychlovlaky jedoucí rychlostí přes 200 kilometrů v hodině najdeme ve Velké Británii, Švédsku, Finsku, Řecku, Portugalsku, Rakousku, Švýcarsku a kratičké úseky též v Norsku, Polsku a Bulharsku. Uvidíme, kdy se k seznamu přidá i Česká republika. Vlaky na to máme, zbývá jen změnit drážní zákon, který omezuje rychlost na všech železnicích na 160 kilometrů v hodině. Do té doby si užijte rychlost ve výše zmíněných vlacích, kdykoliv budete mít takovou zajímavou příležitost.
Nejrychlejší vlaky v Evropě
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!