Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Kudy teď... / foto: Shutterstock

Hadraplány už jsou v půlce Route 66

Expedice českých velorexů byla v pondělí už v půlce cesty po slavné Route 66. Dojela do Nového Mexika, v kolech tříkolek je 2245 kilometrů, celkem čtyři vozítka projely šest z celkových osmi států.

Vedle Nového Mexika už byly v Illinois, Missouri, Kansasu, Oklahomě a Texasu, za Novým Mexikem je čeká ještě Arizona a Kalifornie.

magazin.cz

 
Středa 10. září

Ve středu byla celá expedice ve státě Missouri a pak v Kansasu a s napětím sledovala dráhu hurikánu Ike, který jim mohl zkřížit cestu.

 

“Kléma přemýšlel, jak za pomocí vypůjčeného texaského bagru vytvořit okopy pro naše velorexy. Neustále musíme odpovídat na dotazy konsternovaných domorodců, čím to jedeme, odkud jsme, jak rychle to jede a co to žere,“ líčil s úsměvem Tomáš Jaroň.

magazin.cz

 

Pak se objevila závada na jednom z expedičním vozů. Ale zatím se jelo dál. Třeba přes skanzen Red Oak II plný starých budov a nádherných velkých amerických auťáků z 50. let.

magazin.cz

 
Čtvrtek 11. září

Ve čtvrtek najela výprava 220 km, ráno byla v Kansasu, odpoledne v Oklahomě. “Myšlenku na sundání střechy bezpečně zaplašily první kapky deště. Jen Kléma je vodní živel a nějaká ta kapka jej neodradí od jízdy na kabrio,“ vyprávěl Erda.

 

Drobný déšť je provázel i během překročení hranic mezi Kansasem a Oklahomou. Tam konečně objevili dílnu, ve které si nechali opravit rozbitý hadrák. Svářečku s sebou expedice totiž nevezla. Oprava byla hned hotová. Kluci si sami svlékli hardáka, aby se servisman se svářečkou mohl dostat k poškozenému místu.

magazin.cz

 

„Technici F1 by se za takový výkon nemuseli stydět. Více času než vlastní oprava nám zabrala následující konverzace na téma naše výprava a ta cool vozítka,“ uvedl Erda. Pak je čekal déšť a původní část Route 66 ze dvacátých let.

magazin.cz

 

“Starý rozpraskaný asfalt místy přechází v čistokrevnou šotolinu. Úsek však není dlouhý a brzy jej vystřídal široký hladký asfalt nové silnice. Valíme to, co to dá,“ doplnil Erda. V Tulse, druhém největším městě Oklahomy, se výprava fotí s mrakodrapy na pozadí. Večer se všichni sešli s několika Čechoslováky z Tulsy.

magazin.cz

magazin.cz

 
Pátek 12. září

V pátek ujeli 206 km. Bylo teplo, oblačno a vlhko. Následně se teplota vyšplhala až na 35˚ C a posádce se začala zapalovat lýtka. Ne že by si v Americe chtěli najít nové partnery, ale v hadrácích už to tak prostě chodí, je v nich i o 11˚ C víc než venku.

 

“Motory se taví a z motorového prostoru se průduchy pod sedačkou na nohy valí horký vzduch. Každá pauza na chladnutí motorů je vítána. Na motorech by se dala smažit vajíčka,“ vyprávěl Erda.


Sobota 13. září

Odpočinkový den v Oklahoma City a čas na pár dalších postřehů z putování po Road 66. „Na křižovatkách se neuplatňuje pravidlo pravé ruky, přednost je všude upravena značkami, většinou stopkami. Velmi často jsou stopky na všech příjezdech do křižovatky s poznámkou „4 ways“ nebo „all ways“. Z počátku jsme si mysleli, že právě toto nám bude dělat největší problémy. Princip je to však velmi jednoduchý a účinný. Prostě všechna auta přijíždějící do křižovatky se chovají, jako by dávala přednost. Z křižovatky pak odjíždějí ve stejném pořadí, v jakém do ní přijeli. Pokud se nedohodnou jinak. U nás by něco takového asi neprošlo, když si představím, jak má většina řidičů problém s obyčejným pravidlem zipu,“ konstatoval Erda.

magazin.cz

 

Kdo by si myslel, že křižovatky se semafory jsou jednodušší, mýlil by se. „Semafory jsou zásadně až za křižovatkou, takže když zastavíte pod semaforem, už je pozdě. Na semaforech je možno odbočovat doprava i na červenou, pokud to není výslovně zakázáno doplňkovou cedulí. Zatím jsme zde viděli jen jednu dopravní nehodu a tu jsme vlastně způsobili my, nepřímo. To se tak stane, když se řidič protijedoucího vozu nevěnuje řízení, kouká, kde jaký hadrák lítá a nevšimne si, že před ním jedoucí auto zabrzdilo.“

magazin.cz

 
Neděle 14. září

V neděli ujely velorexy a jejich posádky 324 km. „Počasí je perfektní, po hurikánu Ike není ani památky, teplota vzduchu i slunce žár akorát, jen ten vítr mohl být milostivější. R66 kopíruje dálnici, krajina se pěkně vlní, myslím, že jsme dnes nasadili malinko živější tempo,“ poznamenal Jaroň.

magazin.cz

 
Pondělí 15. září

V pondělí byli ještě rychlejší a ujeli 387 km, z texaských prérií přijeli do Nového Mexika. „Cestou jsme projeli obcí Adrian, na níž je zajímavé asi jen to, že je přesně na půli cesty R66. Máme ujeto 2245 km (1403 mil), zbývá nám zdolat ještě 1698 km (1061 mil),“ zakončil Erda.

 

Cesta pokračuje a novinky o výpravě a jejích zážitcích si můžete přečíst znovu za týden na Magazín.cz.

magazin.cz

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 53