Pokud si nemíníte vzít hypotéku na barák jen proto, abyste mohli financovat provoz auta, nezbude vám, než přinejmenším občas využít městskou hromadnou dopravu.
Pravda, ta česká (pražská) není zcela optimální, na druhou stranu – na rozdíl třeba od amerických systémů – funguje obstojně. Ale rozhodně se má co učit od zemí, kde ji dotáhli k dokonalosti a snad i jakémusi požitku z jejího využívání.
Tokio Metropolitan
Tohle je neužívanější systém podzemky (ačkoliv občas jezdí i po povrchu) na světě. Denně ho využije na osm miliónů lidí. Dostanete se s ním prakticky všude ve velmi krátkém časovém úseku. A navíc – Japonci kladou velký důraz na maximální čistotu. Můžete si tu užít i vyhřívaných sedadel nebo komputerizovaného informačního servisu. Na druhou stranu, ve špičkách se připravte, že vás pracovníci metra do dveří klidně natlačí, abyste se tam všichni vešli.
Moskevské metro
Nechtěli bychom se tu příliš ohánět starým režimem, ale jestli se státům komunistického bloku něco opravdu povedlo, bylo to vybudování velkolepé sítě metra. Je to znát i na tom pražském, které je jakousi menší verzí toho moskevského. Na našince působí dosti familiérně. Stanice jsou nicméně vyvedeny v okázalejší formě. Důležité však je, že moskevské metro je druhým nejpoužívanějším na světě (7,5 miliónu lidí denně), ale také jedním z nejspolehlivějších. Překvapivě jezdí jako hodinky a má jen velmi málo technických problémů!
Taipei MRT
Tento systém kombinace nadzemsky a podzemky fungující v hlavním městě státu Taiwan je pravděpodobně vůbec nejdražším na světě. Už tři roky po sobě si ale drží první příčku v čistotě, bezpečnosti a spolehlivosti. Vlaky jsou klimatizované a vybavené LCD obrazovkami, na kterých se objevují jízdní řády všech druhů dopravy, takže se dají snadno kombinovat.
The Tube
Londýnskému metru se familiérně přezdívá „the tube“. Obyvatelé britské metropole měli skutečně dlouhý čas, aby si na něj zvykli. Jedná se totiž o nejstarší systém podzemky na světě. A se čtyřmi sty kilometry spletitých drah také o největší. Metro funguje povětšinou jako na drátkách, po teroristických útocích z roku 2005 si ale budete připadat sledováni stovkami kamer. A také často uslyšíte okřídlenou hlášku „mind the gap“.
Soul Metropolitan
Jak je patrné, v Asii metra opravdu umí. A hlavní město Jižní Koreje není žádnou výjimkou. Naopak, patří k premiantům a přepravuje až k osmi milionům lidí denně na drahách dlouhých téměř 300 kilometrů. Ve vlaku i na stanicích funguje bezdrátový internet, a kdo se náhodou nemůže připojit, ochotně mu potřebné informace poskytnou roboti, kterými jsou v Koreji vůbec posedlí.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 163