Co je ale nejkurióznější, nestalo se prakticky nic. A přitom Björk takříkajíc lechtala hada bosou nohou. V neděli odzpívala koncert v čínské Šanghaji a když došlo na skladbu Declare Independence (Vyhlašte nezávislost), pozměnila si trochu text a zařadila do něj jméno země Tibet, která je od roku 1951 v područí komunistické Číny.
Tamní úřady by to samozřejmě mohly vnímat jako provokaci, v minulosti se za podobné prohlášení zpravidla vyhošťovalo ze země. Zhruba třem tisícovkám posluchačů byly ale zpěvaččiny plamenné proklamace srdečně ukradené a oficiální stanovisko neposkytla ani koncertní agentura, která koncert v Šanghaji uspořádala. Neví se ale, zda incident přece jen nebude mít nějakou dohru.
Experimentátorka v hudbě i filmu
Koncertní zastávku v Číně Björk podnikla v rámci propagace nové desky Volta, již šesté v její sólové diskografii. Debutovala v roce 1993 vysoce ceněným a vzhledem k věcem příštím asi nejpřístupnějším albem Debut a statut rychle vylétnuvší hvězdy stvrdila dvojkou Post (1995).
Následovaly rovněž velmi oceňované nahrávky Telegram, Homogenic (obě z roku 1997), Vespertine (2001), Medúlla (2004) a naposledy Volta. Björk na nich čím dál více směřovala k neomezeným hudebním plochám, založených na hrátkách s elektronikou, akustickými nástroji a hlavně nezaměnitelnému zpěvu. Album Medúlla je postavené prakticky jenom na lidském hlasu.
Krom řadových desek si Björk tu a tam střihne nějaký soundtrack, zpravidla pro experimentální filmy svého chotě Matthewa Barneye. Hudbou rovněž přispěla do depresivního muzikálu režiséra Larse Von Triera Tanec v temnotách, kde si zahrála i hlavní roli české emigrantky Selmy Ježkové – dcery Oldřicha Nového – která v potu tváře vydělává peníze na operaci svého syna.
Podporujete osvobození Tibetu?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 30