Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
nové auto / foto: shutterstock

Pusťte chodce pod kola aut!

Znáte to. Chcete přejít křižovatku. V klidu si čekáte na přechodu a díváte se na červeného panáčka, který vám říká, že máte počkat.

Podíváte se kolem a vidíte, že i auta vlevo spořádaně čekají. Nu co, počkám a možná pustí první mě, nebo auta. Najednou se rozsvítí zelený panáček a vy se vydáte přes křižovatku. Ale co to? Auta vlevo zaburácí a rozjedou se na vás. Co to je? Leknete se a auta zastaví a nechají vás přejít silnici. Přecházíte na druhý konec přechodu a za vámi i auta projíždí pomalu křižovatku. Trochu stresu na cestě do práce neuškodí? Kdo ví…

A teď pohled z opačné strany. Čekáte ve svém voze na zelenou. Spěcháte do práce. Vedle si sotva všimnete chodců čekající před zebrou. Ani je moc nevnímáte. Rozsvítí se kýžená zelená a vy zařadíte jedničku, ale co to? Skupina chodců vkráčí na bílé pruhy, přímo vám do cesty. Zabrzdíte a za vámi i auta, která stála za vámi a už se taky rozjela. Málem vám vjely do zadního kufru. No jo, přestože máme zelenou, musíme pustit chodce. Vidíte jejich trochu vyděšené tváře, které se dívají na tuny železa, které se kvůli nim musely zastavit. Trocha stresu na cestě do práce neuškodí? Kdo ví…

Ano, mluvíme o pravidlu, které hovoří o tom, že při odbočování na křižovatce můžou mít přednost chodci, přecházející silnici. Toto pravidlo se udělalo kvůli tomu, aby se zrychlila doprava v pro chodce málo frekventovaných křižovatkách. Tedy zrychlí se, pokud na křižovatce v tu chvíli žádní chodci nejsou a auta odbočují vpravo. Nezdá se vám, že se to poslední dobou vymklo z rukou? Může to být pro dopravu efektivní, ale…

Jedním z nedomyšlených příkladů je křižovatka ulic Křížová a Václavská v Brně. Zatáčka doprava je velmi táhlá, v podstatě rovina, a auta dělí od chodců nějakých 30 metrů. Z vozidel chodci nejsou vidět v blízkosti a auta „odbočující“ vpravo se rozjedou na rychlost cca 40 km/h. Jakmile si chodců všimnou, musí poměrně razantně brzdit. A přitom stály auta společně s chodci, než oběma naskočila zelená. Další příklad nacházíme kousek vedle, ve směru z Nových sadů z centra města. Pro auta je vozovka dvoupruhová, levý pruh odbočuje vlevo, pravý pruh má směr rovně a doleva. Jakmile se rozsvítí pro auta zelená, stres pro řidiče i chodce nastává. Představme si, že první auto v pravém pruhu odbočuje vpravo a musí čekat, až přejdou všichni chodci. Zablokuje tím třeba dalších 10 aut, které jedou rovně. Ty musí čekat na další zelenou a tvoří se kolony.

A to nemluvím o tom, že i auta odbočující vlevo a získající slušnou rychlost, musí „překvapeně“ zastavit v křižovatce a pouštět chodce v úhlopříčce křižovatky. Tvoří se kolony i ve směru zleva.

O tomto se mi zmínil v práci kolega ze Slovenska, který byl těmito pravidly překvapen, na Slovensku to prý moc není. Ano, chápu, myšlenka zrychlit provoz v místech, kde nejsou žádní chodci, může urychlit dopravu při odbočování vpravo, pokud je křižovatka přehledná. Ale uplatňovat toto pravidlo na všechny křižovatky, i při odbočování vlevo? Opravdu stojí za to stres pro chodce i řidiče? Navíc, chaos tím způsobený může bránit plynulému provozu a zpomalovat jej. Doufejme, že dopravní inženýři se nad tím jednou zamyslí a tato pravidla budou uplatňovat pouze tam, kde mají smysl.

Pusťte chodce pod kola aut!

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!