Tím sesazují z trůnu dlouholetého krále – porno. Reflektují také velkou změnu v komunikaci lidí, tvrdí webový guru.
Pořádně do hloubky
Bill Tancer sám sebe popisuje jako velkého „data-geeka“, tedy člověka, který fenoménem internetu doslova žije. Bill dlouhodobě zkoumá a analyzuje chování zhruba deseti milionů lidí na síti. Tvrdí, že „jsme to, na co klikáme“. Má také za to, že se v aktuálních internetových preferencích dají vysledovat změny společenských nálad.
Tancer nabízí poměrně zajímavé informace. Jedním ze závažných zjištění je například zvýšená poptávka po antidepresivech na americký Den díkůvzdání. Tento jev se přitom objevuje již několik let.
Webový guru nyní sepsal knihu nazvanou „Click: What Millions of People are Doing Online and why it Matters“ (Co miliony lidí dělají online a proč je to důležité). Analýza internetu podle něj není důležitá jen proto, abychom zjistili, co se na síti děje, ale proto, abychom si mohli udělat širší obrázek o společnosti a lidském chování.
Opakující se vzorce
„Je tu několik vzorců, které se specificky a předvídatelně opakují, od hledání dietologických rad až po obhlížení vhodných míst na dovolenou,“ říká Tancer.
Bill Tancer má na prohledávání a špehování internetu (nikoliv však jedinců) vlastní firmu Hitwise. Jedním z nejdůležitějších zjištění, s nimiž přišla, je to, že zájem o pornografické a dospělácké materiály posledních deset let upadá.
Zájem o porno klesl z dvaceti procent před deseti lety na současných zhruba deset procent (měřeno frekvencí vyhledávaných slov).
Změny nálad
Pozornost uživatelů ale nemizí zcela, jen se obrací jiným směrem. Za posledních deset let velký růst zaznamenaly hlavně sociální sítě.
„Jak se zvyšoval zájem o sociální sítě, tak se úměrně snižovaly návštěvy pornografických materiálů,“ říká Bill Tancer a dodává, že pro uživatele ve věků 18-24 je dnes porno spíše nezajímavé.
„Moje teorie je taková, že mladí tráví takovou spoustu času na různých sociálních sítích, že jim nezbývá čas vyhledávat porno.“
Sociální sítě dnes nabízejí takovou škálu možností, že na nich lze vést pro mnohé lidi zajímavý život, který má navíc řadu styčných ploch s reálným světem. Otázkou zůstává, zda takové sítě nezmění společenské chování až příliš.
Podle Tancera se na internetu ukazuje také sílící povrchnost lidí. Například ve Spojených státech amerických je tradičně velký zájem o prezidentskou kampaň. Ovšem lidé na internetu se příliš nepídí po konstruktivních volebních plánech, nýbrž po tom, jak jednotliví kandidáti vypadají, jaké mají rodiny a zájmy.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 274