Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pan Vajíčko / foto: Shutterstock

Pan Vajíčko: zoufalé komunistické reklamy

Pan Vajíčko. Kromě nejmladší generace ho zná snad každý. Animovaný panáček, který se přes 20 let objevoval v televizi jako znělka pro komunistické reklamy. Pan Vajíčko svou televizní pouť skončil až po revoluci.

Seznamte se, pan Vajíčko

 

Aby mu nebylo smutno, vyrobili mu i partnerku - paní Vajíčkovou. Ta se většinou věnovala nějakým těm domácím pracím, skákala okolo koštěte nebo si vyblbla s různými kuchyňskými udělátky.

 
Vajíčková s koštětem

 
Vajíčková ještě jednou

 

Jednou z nezapomenutelných reklam, kterou Vajíčkovi uvedli, byla ta na med z Jednoty. Dodnes se stává, že když jsme v ZOO a hledíme do medvědího výběhu, slyšíme si někoho tuhle reklamu broukat. „Kde je brácha? Šel pro med do Jednoty…“

 
Šel pro med do jednoty

 

Reklamy na nejzákladnější potraviny byly za komunismu běžné, nic moc navíc totiž nebylo, regály v obchodech často zely prázdnotou. Když bylo potřeba vyprodat velké zásoby zelí, udělala se tahle parádní reklama. Panečku, to jsou nápady, jednoho až mrazí. Ne vzrušením, spíš hrůzou…

 

A je tu zelný salát, čerstvé vitamíny i v zimním období...


 

Vajíčkovi také uváděli reklamu na věci, které se už dnes vidí jen v těch nejzapadlejších vesničkách a mnozí mladí už netuší, o co jde. Taková byla i reklama na pojízdnou prodejnu, kterých se za socialismu po naší vlasti prohánělo nepočítaně. Dnes už máme obchody na každém rohu, takže ani tuhle supermoderní pojízdnou prodejnu, která má dokonce i dřez s tekoucí vodou, nepotřebujeme.

 

 
Reklama na obuv

 

Někdy se ale rodina pana Vajíčka skutečně řádně zaprodala, to když v rámci boje proti různým škůdcům odsuzovala Ameriku a její smrtelné vlivy na naši nezkaženou zem. Chudáci mandelinky, po téhle reklamě, která je nazvala „americkým broukem, který je nejmodernějším zločinným prostředkem amerického barbarství“, si určitě ani neškrtly.

 

 

Televizní reklama jako taková u nás směla existovat až od konce 60. let, dřív ne. Pan Vajíčko a spol. se pouštěl během mnoha let do nejrůznějších činností a vzniklo tak přes pět stovek šotů.


Co by pan Vajíčko mohl ještě dělat, často vymýšleli i sami televizní diváci. V měsíci lásky třeba televizi doporučili, aby panu Vajíčkovi vyrobili zmíněnou družku. Stalo se. Pan Vajíčko se pak paní Vajíčkové v reklamních brejcích dvořil.


Kolem revoluce se na pana Vajíčka ztratila autorská práva, Česká televize o právech dodnes jedná a je možné, že když to dobře vyjedná, pan Vajíčko se v televizi objeví znovu... Přáli byste si to?

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 491