Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Nebojím se už maturity z angličtiny

Státní maturita – v tomto období postrach všech středoškoláků v posledním ročníku. Zvládneme ji bez stresu, v pohodě a s nadhledem. Je to opravdu jednoduché.

Proč máme strach z maturity?
Strach je emoce, která má vždy racionální základ. Na to, abychom ho překonali, musíme poznat detailní důvody a obavy – pouze jejich pojmenováním se jim dokážeme bránit.

5 důvodů, proč se obávame maturity z angličtiny:

  1. Máme strach z mluvení. Bojíme se nejen toho, že zamrzneme, ale i toho, že to v angličtine povíme špatně.
  2. Nevíme, co k danému tématu říci. Vytáhneme si téma, sice ho známe, ale najednou nemáme „nitku“, které bychom se mohli chytit a dále ji rozvíjet.
  3. Nemáme dostatečnou slovní zásobu k tématu. Víme, co bychom chtěli říci, ale jako na potvoru si na ty důležité výrazy nemůžeme vzpomenout.
  4. Gramatika. V té správné chvíli né a né přijít na to, jaký čas použít.
  5. Stres ze zkoušky. Nikdy jsme před porotou nestáli, máme trému a bojíme se, že v té nejdůležitější chvíli „ztratíme řeč“.

Jak eliminovat těchto „5 nepřátel“:
Nejvhodnejší eliminací je včasná příprava a výběr správné podpory – jak ve formě kvalitní učebnice, doučováni anebo přípravného kurzu. Jazykový kurz představuje asi nejběžnější a nejrychlejší cestu, pokud jsme už ve slepé uličce (a tlačí nás čas). V případě, že se tedy rozhodujeme pro přípravný jazykový kurz na maturitu, měli bychom brát v úvahu několik důležitých parametrů.

Prvním z nich je limitovaný počet žáků ve třídě. Pokud jeho číslo přesahuje 8, je jasné, že se těžko dokáže lektor „přizpůsobit“ každému studentovi – potom by to byla spíše „studentská rychlovýkrmna“. Dalším faktorem je kvalita a přístup lektorů. Pokud nás učí „stejní“ učitelé, jako na střední škole (učitelé se stejným přístupem), těžko se studenti dokážou uvolnit a odvázat. Ideální je mít lektora, se kterým si dokážeme vytvořit přátelský vztah a který je na teenagery nastavený.

Žádna „stará škola“, ale mladý a otevřený lektor, který opravdu dokáže předat svoje poznatky. Celý kurz by měl být vedený hravou formou, konverzačně, aby se studenti naučili co nejvíce hovořit a abychom se zbavili strachu z mluvení v angličtině. To je možné, pokud je metodika kurzu takto postavená. Proto hledáme nejen „přípravný kurz“ ,ale i „kurz, na kterém se naučíme mluvit“.

Důležitým faktorem je také forma zpracování témat – nejpodstatnější je, abychom se naučili všechna slovíčka k tématu (nestane se nám, že je potom nemůžeme „najít“) a osvojili si strukturu tématu – budeme tak mít osnovu, podle které otázku zodpovíme. Některé jazykové školy a přípravná centra v rámci přípravného kurzu na maturitu organizují také tzv. „simulovanou maturitu“. Jde o opravu skvělou věc, pokud „přežijeme“ stres na simulované zkoušce, zjistíme, jak snášíme trému a budeme o mnoho sebevědomější při reálné zkoušce a před reálnou komisí.

Je potřeba zvážit, jaký typ přípravy je pro nás nejvhodnější. Pokud se už budeme rozhodovat pro přípravný kurz v jazykové škole, určitě myslíme také na to, že za investici budeme očekávat to nejlepši.

Za informace děkujeme Janke Kolenčíkovej, specialistce na přípravné kurzy pro maturanty, z jazykové školy EMPIRE.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 10