Dosud si strážci zákona museli vystačit s restriktivními opatřeními, popřípadě se spoléhat na vystrašení řidičů radary. Jejich hrozbu už dnes ale málokdo bere vážně a smrtelných úrazů na silnicích přibývá.
Rychleji to nepůjde
Již poměrně dlouho se proto hovoří o dalším prostředku, který by rychlíkům přistřihl křidélka. Jednou z nejoblíbenějších myšlenek je přitom zpomalení vozu nezávisle na vůli řidiče. A právě tento systém by se v horizontu několika let mohl masově rozšířit. První vlašťovky se již objevují a v Kanadě jsou GPS omezovače v pokročilé fázi testování.
Dnes má GPS navigaci snad každé druhé auto, ale málokdo při jejím nákupu počítal, že ho vedle dirigování do místa určení bude také šikanovat ve chvíli, kdy překročí povolenou rychlost. Přitom stačí propojit navigaci disponující mapou rychlostních omezení s motorem a je vymalováno.
V Kanadě je přitom testováno ještě relativně benevolentní zařízení. Jakmile řidič překročí povolenou rychlost o více jak deset procent, dojde ke ztuhnutí rychlostního pedálu, který nebude vůbec snadné sešlápnout, s větší snahou by to ale jít mohlo. Jenže nikde není psáno, že se tento systém nevyvine do dalšího stupně, kdy už bude auto i samo brzdit. Dokonce je to celkem pravděpodobné.
První mohykán
Podobnou technologií jsou vybavována první superrychlá auta, jako například Nissan GT-R. Jeho maximální rychlost je sice stanovena na fantastických 305 km/h, ovšem této rychlosti vám satelitní navigace povolí dosáhnout jen tehdy, kdy si je jistá, že se nacházíte na závodním okruhu. Jinde omezuje rychlost na o poznání méně exkluzivních 180 km/h. To vše v domácím japonském prostředí.
Pokud se první auta s touto technologií osvědčí a testování v Kanadě přinese uspokojivé výsledky, dá se s velkou jistotou předvídat, že si rychleji, než je legální, nezajezdíme. Což o to, jestliže to přinese citelné omezení nehodovosti, můžeme být jedině rádi, jen se to nesmí přehánět.
Co na to říkáte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 228