Dosud si strážci zákona museli vystačit s restriktivními opatřeními, popřípadě se spoléhat na vystrašení řidičů radary. Jejich hrozbu už dnes ale málokdo bere vážně a smrtelných úrazů na silnicích přibývá.
Rychleji to nepůjde
Již poměrně dlouho se proto hovoří o dalším prostředku, který by rychlíkům přistřihl křidélka. Jednou z nejoblíbenějších myšlenek je přitom zpomalení vozu nezávisle na vůli řidiče. A právě tento systém by se v horizontu několika let mohl masově rozšířit. První vlašťovky se již objevují a v Kanadě jsou GPS omezovače v pokročilé fázi testování.
V Kanadě je přitom testováno ještě relativně benevolentní zařízení. Jakmile řidič překročí povolenou rychlost o více jak deset procent, dojde ke ztuhnutí rychlostního pedálu, který nebude vůbec snadné sešlápnout, s větší snahou by to ale jít mohlo. Jenže nikde není psáno, že se tento systém nevyvine do dalšího stupně, kdy už bude auto i samo brzdit. Dokonce je to celkem pravděpodobné.
První mohykán
Podobnou technologií jsou vybavována první superrychlá auta, jako například Nissan GT-R. Jeho maximální rychlost je sice stanovena na fantastických 305 km/h, ovšem této rychlosti vám satelitní navigace povolí dosáhnout jen tehdy, kdy si je jistá, že se nacházíte na závodním okruhu. Jinde omezuje rychlost na o poznání méně exkluzivních 180 km/h. To vše v domácím japonském prostředí.
Pokud se první auta s touto technologií osvědčí a testování v Kanadě přinese uspokojivé výsledky, dá se s velkou jistotou předvídat, že si rychleji, než je legální, nezajezdíme. Což o to, jestliže to přinese citelné omezení nehodovosti, můžeme být jedině rádi, jen se to nesmí přehánět.
Co na to říkáte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 228