Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: aerofex.com

Se vznášedlem do terénu

Blíží se doba, kdy do náročného terénu vyrazíme na sedadle rychlého vznášedla, které vypadá a ovládá se jako motocykl.

Pod termíny vznášedlo a motocykl se všem fanouškům sci-fi nepochybně vybaví Luke Skywalker uhánějící nad písečnými dunami planety Tatooine. Ačkoliv použitá technologie ve skutečném vznášedle Aero-X pokročilého stupně Hvězdných válek nedosahuje, představa letu nízko nad zemí zní velmi lákavě.

 

Pomocník pro záchranáře

Kalifornská společnost Aerofex se už několik let zabývá vývojem vznášedla letícího na vzduchovém polštáři. Po představení několika studií a konceptů spatřil konečně světlo světa také fungující prototyp a firma rovněž oznámila, že hodlá svůj stroj uvést do prodeje již v roce 2017. Jízdy na běžných komunikacích se sice díky takřka nepřekonatelnému úřednímu šimlovi hned tak nedočkáme, nicméně různé záchranné složky by vznášedlo mohly začít využívat při náročných terénních operacích.

magazin.cz

 

Institucionálnímu využití napovídá i cena přístroje. Aero-X je už nyní možné předobjednat v několika barevných variantách za 85 tisíc dolarů, což odpovídá zhruba 1,7 miliónu korun. Výrobce tvrdí, že jeho dvousedadlové vznášedlo se přizpůsobí jakémukoliv terénnímu nasazení, jako jsou různé pátrací a záchranné mise, hraniční kontroly či pomoc v případě přírodních katastrof. Jen nasazení v lese se z logických důvodů nedoporučuje.

 

magazin.cz

Jako motocykl

Podle výrobce je ovládání vznášedla velmi snadné a lze jej srovnat s řízením motocyklu. Řidič by tak měl být schopen vstřebat všechny záludnosti ovládání během jednoho tréninkového víkendu. K rozjezdu ani k přistání není potřeba žádná speciální dráha, Aero-X se odlepí od země stejně jednoduše, jako vrtulník. Stroj cestuje ve výšce kolem 3,5 metru nad zemí maximální rychlostí 72 km/h. Ačkoliv je stroj navržený pro dvě sedící osoby, užitná nosnost je pouze 140 kg.

magazin.cz

 

O pohon se stará klasický benzínový spalovací motor, který roztáčí dvojici zapouzdřených rotorů o průměru necelé dva metry umístěných vepředu a vzadu. Rotory vytvářejí vzduchový polštář, po němž se vznášedlo pohybuje. Natáčením vrtulí rotoru se pak určuje směr, jakým se má Aero-X vydat. Kromě rotorů musí vznášedlo disponovat rovněž sofistikovanou soustavu senzorů a výkonným počítačem, který sbíraná data vyhodnocuje a dokáže stabilizačními mechanizmy udržet stroj ve vzduchu.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!