Desítky miliónů diváků usedají v daný čas před televizní obrazovky. Co na tom, že seriál kupí jednu tajemnou otázku za druhou, aniž by si dělal starosti s dodáváním odpovědí. Hlavně, že to zabírá a trosečníky zná dnes celý svět.
Hra na trosečníky
Bylo jen otázkou času, kdy na motivy seriálu vznikne videohra. Ten čas nastal a je otázkou, zda se jedná o tradiční brak, jež obvykle zpracováváním filmového materiálu do hry vzniká, nebo jde o výjimku z pravidla a projekt s podtitulem Via Domus (cesta domů) je povedeným doplňkem seriálu a povinností pro všechny jeho fandy. Odpověď překvapivě není jednoznačná.
První, čeho si všimnete, je absolutní věrnost předloze. Letecká katastrofa probíhá na chlup stejně jako v televizi, po jejím dokonání se na pláží mezi hořícími troskami letadla nicméně nepohybujete jako jeden z tradiční party, nýbrž jako zcela nový charakter. Jmenuje se Elliott a ze seriálu ho znát nemůžete.
Všude kolem jsou však staré známé postavy – Kate, Sawyer, Claire, Jack, Locke a další jsou přístupni rozvětveným rozhovorům. Jedna jejich část má odhalit svět Ztracených i dosud neposkvrněným, to se ale nedaří. Kdo seriál nezná, bude po celou dobu hraní tápat, a přestože pochopí hrubou zápletku, nebude se radovat z všelijakých drobností a odkazů, jež tvůrci do hry zakomponovali.
V rozhovorech však probíráte i témata týkající se aktuálních úkolů a s okolními postavami můžete provozovat také směnný obchod. Na ostrově naleznete ovoce, knihy, léky a další předměty, které mají danou hodnotu. Mnohdy ale potřebujete něco jiného, a tak jdete třeba za známým syslem Sawyerem a za kýžený předmět mu nabídnete něco jiného. Vtip je v tom, že zde neexistují drobné, které byste dostali nazpátek v případě rozcházejících se hodnot. Proto se vyplatí přemýšlet a měnit tak, abyste ztratili co nejméně a získali co nejvíce.
Hlavně průzkum
Je chvályhodné, že se autoři nesnažili z Via Domus udělat akční hru. Výstřelů za celou dobu padne všehovšudy pár. Většina úkolů je spojena s prozkoumáváním prostředí. Krátce po začátku se tak dostanete do temných jeskyní, kde by se atmosféra dala krájet. Potřebujete louči nebo lampu a musíte se vyhýbat vodě a netopýrům, kteří by vám světlo mohli uhasit.
O něco hůře je provedeno procházení džungle. Ta je ještě spletitější než jeskyně a není těžké se v ní ztratit. Jako Jeníček a Mařenka si sice můžete vyznačovat cestu, ale stačí, aby se objevil známý „černý kouř“ a musíte zdrhat znamení neznamení. To se pak člověk lehce zamotá.
Také Elliotta zastihnou na ostrově flashbacky, tedy podvědomý návrat do vzpomínek. Jelikož je to fotograf, má za úkol v těchto předělech pokaždé vyfotit určitou scénu. Bohužel jeho minulost není příliš propracovaná a oproti seriálovým postavám dokonce nudná.
Ve hře narazíte na známá místa, jako je tábor na pláži či různé laboratoře. Platí přitom, že titul čerpá z prvních dvou řad seriálu. Bohužel nepřidává prakticky nic nového, čím by svět trosečníků rozšiřoval.
Jako seriál
Hra má netradiční seriálovou strukturu, to znamená, že je rozdělena do epizod, přičemž každá začíná rekapitulací té minulé a končí vypjatým okamžikem, tzv. cliffhangerem. Jenže v tomto případě nemusíte týden čekat na další pokračování, a tak daný formát lehce pozbývá smyslu.
Největší vadou hry je nicméně její obsahová nevyzrálost. Hádanky jsou stále stejné, pohyb po ostrově baví pár desítek minut, pak už prakticky není co objevovat. Ona ani herní doba není vůbec dlouhá – za pět hodin je hotovo.
Jako doplněk k seriálu není Lost: Via Domus špatný, ovšem coby samostatná hra neobstojí. Na to je příliš prázdný, málo intenzivní a krátký.
Verdikt: 5/10
Výrobce: Ubisoft
Distributor v ČR: Playman
Cena: 899 Kč (PC verze), 1699 Kč (PS3 a Xbox 360 verze)
Video:
Hráli jste už Lost: Via Domus?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 38