Na první pohled by se mohlo zdát, že odhlučnění interiéru auta nemá s výše uvedenými zimními specifiky mnoho společného. Opak je však pravdou. Pokud na nástrahy zimy pomyslíte již při odhlučňování vozu, lze úpravy provést tak, aby prospěly vám i vozu. Jakým způsobem lze tedy tyto dvě, na první pohled nesouvisející, věci propojit?
Proč odhlučnění a jak na něj?
K odhlučnění vozů majitelé aut přistupují kvůli většímu pohodlí, které tiché prostředí poskytuje řidiči i všem cestujícím nebo kvalitnímu poslechu hudby i mluveného slova během jízdy. Zvuk v kabině pochází z okolního prostředí, dopravy, vibrací plastů i kovů, ale i od kol a vozovky, v zimě pak více než jindy, neboť štěrkový posyp vozovky vytváří další hluk. Při odhlučňování je proto třeba aplikovat protihlukové a antivibrační materiály alespoň na některá z těchto míst, ideálně potom na všechna: dveře, podlaha, strop, zavazadlový prostor, kapota i podběhy kol a karoserie. Pomůže to ale vám nebo vozu v zimě i jinak, než jen redukcí hluku od štěrku na vozovce?
Zima a odhlučnění
Nízké zimní teploty způsobují rychlé vychládání motoru, což vede – především u dieselových motorů – k vyšší spotřebě paliva a vyšším emisím a rychlejšímu opotřebení motoru. Ve chvíli, kdy se snažíme pomocí antivibračního a protihlukového materiálu omezit hluk od motoru však stačí použít také vrstvu termoakustického materiálu a situace s únikem tepla se výrazně zlepší, motor bude déle vychládat a vydrží déle připravený na další jízdu.
Podobným způsobem můžeme řešit i obdobnou situaci s vychládáním kabiny. Materiály s termoakustickými vlastnostmi jako je např. HeatShield L od známé značky StP lze aplikovat mimo jiné i na strop a významně tak zpomalit únik tepla.
Výrobci materiálů pro tlumení zvuků nebo vibrací velmi často k těmto materiálům přidávají i látky zpomalující korozi. To je užitečné především v zimě, kdy plískanice či sůl na vozovkách dávají podběhům opravdu zabrat.
Nástrahy zimních silnic
Díky sněhu a náledí je řízení v zimní období obecně náročnější a vyžaduje ničím nerušenou pozornost. Je prokázáno, že při delších jízdách může hluk v kabině negativně ovlivnit řidičovo soustředění. Příjemné ticho, které se v kabině rozhostí po jejím odhlučnění je pro řidiče požehnáním. Hučení motoru nebo vozovky nebude prakticky slyšet, řidič bude lépe soustředěný a zvýší se tak bezpečnost jízdy.
Úprav, které lze v průběhu odhlučnění realizovat je velká řada. Pokud k nim budete od začátku přistupovat s vědomím blížící se zimy, budete – ve chvíli kdy skutečně přijde – užívat benefitů odhlučnění a zima se hned stane příjemnějším obdobím.
Zimní výhody odhlučněného vozu
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!