Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Hypersub / foto: Shutterstock

Motorová člunoponorka

Námořní inženýři dlouho snili o plavidlu, které by dokázalo brázdit vlny jako klasický motorový člun a o několik sekund později už se prohánělo pod hladinou.

Není to nesmysl
Možná to nevypadá složitě, ale v zásadě jde o jakýsi námořní protimluv. Zatímco ponorka potřebuje slušnou váhu, aby se dokázala potopit, motorový člun žádá přesný opak, tedy lehkost, aby mohl svištět jako o závod.

magazin.cz


Zdá se ale, že kompromis byl konečně nalezen. Postaral se o to bývalý majitel obchodu s auty Reynolds Marion z Lake City na Floridě. Ten investoval celé dva miliony dolarů, aby mohl vytvořit stroj zvaný Hyper-Submersible Powerboat.

Jasné výhody
Jakmile bude tato loď hotová, bude schopna jezdit rychlostí 72 kilometrů za hodinu a potopit se do těžko uvěřitelné hloubky 360 metrů.

Aby vyřešil věčný problém, pustil se Reynolds spolu se svým týmem do kompletního přepracování návrhů. Nakonec zjistil, že nejlepším způsobem bude znovu určit poměr zátěže a velikosti kabiny.

magazin.cz


Zátěžové systémy většiny ponorek představují zhruba jen 20% objemu kabiny. Ovšem zátěžové komory Hyper-Subu zdvojnásobují objem kabiny.

Široké využití
Loď využívá silné pumpy, které jsou velice rychle schopné naplnit kabiny vodou či vzduchem – tak, aby se váha lodi znatelně zvýšila a nebyl problém se potopit. Bleskurychle to funguje i opačně, tedy při vypouštění a vynořování.

magazin.cz


Zatím jde pouze o prototyp, na který bude možné naroubovat řadu designů a tím stroj využít k různým účelům. V přípravě jsou prvky pro okružní plavby, ale i pro pobřežní hlídku.

Podle Reynoldse zbývá už jen vyhovět všem formálním standardům pro motorové čluny a ponorky zároveň. Počítá s tím, že by masová produkce mohla začít už příští rok, a to s cenami od 2,5 až 4 miliony dolarů.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 56