Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: shutterstock

Auto, které vždy a všude zařídí zelenou

Jsou prokletím každého řidiče, který je nucen se svým vozem pohybovat po městě. Zdálky vidíte zelenou, ale jen co se přiblížíte, už je tam červená. Semafory dělají i z krátké cesty frustrující zážitek.

Přístroj to dokáže
Připadá vám, že řešení tohoto problému je čistě utopické? Tedy za předpokladu, že nemá dojít k bouračkám zapříčiněným vaší bezohledností? Teď se naopak zdá, že to není utopie, ale skvělá vychytávka, kterou přinese na trh německá automobilka Audi.

Jedná se o externí přístroj, který vám zajistí to, že na světla dojedete tehdy, kdy je na nich zrovna zelená. Netěšte se ale příliš. Rozhodně to nefunguje tak, že byste si na dálku přepínali barvy na semaforu.

Naopak, vy se musíte přizpůsobit jejich harmonogramu. Přístroj má v sobě speciální senzory, které dokáží zachytit signál semaforu na několik set metrů. Na jejich základě vám řekne, jak rychle máte jet, abyste proklouzli křižovatkou bez zbytečného zastavení.

Úspěšné testy
Zkrátka vypočítá pozici auta a ideální cestu a zobrazí řidiči kýženou rychlost. Při testování se ukázaly skvělé výsledky. Leckdy dokonce nebylo nutné zastavovat ani jednou na červenou. Jindy opravdu jen v minimu případů.

Kromě plynulejší jízdy má tato vychytávka přinejmenším dvě další výhody. Nespotřebujete tolik pohonných hmot, jako obyčejně, což se v extrémně žravém městském módu hodí. A auto pak nevylučuje tolik splodin, protože zbytečně nečeká nastartované na semaforu.

Jediným případem, kdy si zařízení jménem Travolution nebude vědět rady, je zácpa. To je bohužel zejména v Praze častý problém. Jinak ho může využívat prakticky jakékoliv auto. Pracuje na bázi WLAN připojení.

Zřejmě již brzy
Audi je jednou z automobilek, které jsou si velmi dobře vědomy hrozby omezení vylučovaných emisí, které Evropská unie zavádí. Společnost tak přináší na trh různá řešení, jak limitům vyhovět.

Travolution zatím není v sériové výrobě. Ještě tento rok by měly proběhnout další testy, aby se co nejvíce vyladila jeho funkčnost. Když už se do výroby dostane, dost možná bude omezen exkluzivitou pro vozy Audi. Pokud se ale skutečně osvědčí, dá se očekávat, že ho zavedou i ostatní automobilky.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 107