Levnější nebude
Indická automobilka Tata se však svým lidem rozhodla seznam variant rozšířit. A uvedla na trh auto jménem Nano. Na první pohled se jedná o klasické metropolitní vozítko. Má však jednu zvláštnost – je nejlevnější na světě.
V Indii ho dostanete právě za oněch čtyřicet tisíc korun. A už si nové autíčko, trochu připomínající to šlapací, můžete i koupit. Představeno sice bylo loni, ale objevily se jisté komplikace s umístěním výrobního závodu, tudíž se uvedení poněkud zpozdilo.
V první řadě to je dopravní prostředek pro masy Indů. Zkrátka auto, jaké si může tamní střední i nižší třída dovolit. Když se podíváte na tamější, více než miliardovou populaci, zjistíte, že to rozhodně není charita, ale skvělý podnikatelský model a příležitost! Výrobce věří, že Nanu se povede motorizovat Indii, tak jako to v minulosti dokázal Fiat 500 v Itálii.
Za těch čtyřicet tisíc nedostane Ind téměř žádný komfort, na který jsme zvyklí z u nás prodávaných miniaut. Rádio, klimatizace, nastavitelný volant? Co vás nemá – hlavně, že to jede. Navíc se sem vejde čtyřčlenná osádka.
Hlavně pro Indy
Šéf automobilky Tata – Ratan Tata – tvrdí, že cílem nebylo vytvořit nejlevnější auto na trhu, ale takové auto, jaké by si mohla většina Indů dovolit.
Kromě snahy vydělat ho k tomuto záměru přivedl i pohled na chaotické indické silnice, kde každý den umírá mnoho lidí na pochybných skútrech či v motorizovaných rikšách, proti kterým je i Velorex nevídaným luxusem.
Tata chce jen v roce 2010 prodat kolem 350 000 kusů Nana na indickém trhu. A vedení se domnívá, že poptávka v dalších letech neustále poroste. Zaplnit tak obrovský trh totiž nějakou dobu potrvá.
Ale i pro Evropany
Ovšem na Nano se mohou těšit také západní automobilisté. Ostatně Tata už produkuje vozy, které vnímáme jako luxusní – firmě patří značky Jaguar či Land Rover.
Za hospodářské krize by ale právě Nano mohlo být tím, co osloví i západní klientelu. Rozhodně ale nepočítejte s tím, že si v tuzemských autosalonech pořídíte auto za čtyřicet tisíc.
Aby Nano splnilo evropské bezpečnostní standardy a mohlo nabídnout aspoň trochu toho komfortu a být tak konkurenceschopné i jinak než cenově, bylo třeba přitlačit. Nebudou to jednotky tisíc, které k současné ceně připočteme. Evropská verze přijde zhruba na trojnásobek, tedy nějakých 120 až 130 tisíc korun. I tak ale bude o zhruba padesát tisíc levnější než současné nejlevnější modely.
Co říkáte, šli byste do toho?
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 260