15. října byl předán první exemplář a ve čtvrtek se uskuteční první komerční let, což takhle se proletět?
Vlastně asi ne, dražba pro první komerční let Airbusem A380 proběhla přes aukční síň Ebay a největší šťastlivci nasednou do zmiňované obludy už tento čtvrtek, kdy letadlo společnosti Singapore Airlines poletí s hrdým nápisem First to Fly (První, které vzlétlo) ze Singapuru do Sydney.
Přestože byl první exemplář předán s osmnáctiměsíčním zpožděním, celá akce se stala velkou slavností. Přeci jenom letadlo za bratru šest miliard se nekupuje každý den.
Konec jumba
Airbus A380 ukončuje dlouholetou nadvládu Boeingu 747 a stává se nástupcem na trůnu největšího dopravního letadla světa. A proč nazvali u Airbusu tento model právě A380, když číslují svoje letouny A300-A340?
Podle nás by totiž označení A350 bylo moc malé odlišení vzhledem k tomu, o jaké monstrum jde. Numero 360 by si zase natvrdlí jedinci mohli plést s profláknutým úhlem, u 370 se Airbusu jistě nezamlouvá sedmička asociující chloubu konkurenčního Boeingu. Proto tedy 380. A380!
Přestože byl první exemplář předán s více jak ročním zpožděním, další dodávky prý zpožděny nebudou. V příštím roce má Airbus předat 13 obřích letadel a celkem má Airbus již 165 pevných a 24 předběžných objednávek na božskou třistaosmdesátku, u které výrobce uvádí snížení nákladů na pasažéra až o 20 % oproti populárnímu „Jumbu“.
A ono tomu jde i věřit. A380 je jediné dopravní letadlo s dvěma palubami po celé délce trupu. V žádném jiném dopravním letadle není k dispozici takový komfort a vůbec poprvé je možné se setkat na palubě s duty-free shopy, barem, společenskou místností či tělocvičnou. O komfortu pro dvanáct pasažérů v přepychové první třídě lux nemluvě.
Osmdesát metrů rozpětí
Nakonec se mrkněme na pár čísel, které ozřejmí mohutnost tohoto letounu. Airbus A380 totiž měří na délku 73 metrů a jeho rozpětí je neuvěřitelných 79,8 m. To vynikne zejména na obrázku. Vypadá prostě úchvatně.
Na výšku měří airbusík 24 metrů a s váhou kolem 400 tun doletí až 15 000 km! Maximální vzletová váha totiž činí 560 tun a přistávací 386 tun. Z toho vyplývá, že při startu na delší let je kolem vás přibližně 200 tun paliva (A380 ho pojme až 388 750 litrů!), a to je jistě příjemná představa ne?
Stejně tak jako fakt, že nouzové dveře horní paluby dodává „naše“ společnost Letov, takže až se v letadle rozsekáte, můžete se po skluzavce klouzat s hrdostí. A to už stojí za to. Nebo ne?
Co si o tom myslíte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 52