Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Archiv

Počítačové hry budete i cítit

„Mám rád vůni napalmu po ránu.“ Je to jedna z nejznámějších vět západní kinematografie. Vyřkl ji plukovník Kilgore po bombardování vietnamských komunistů ve filmu Apokalypsa.

Vycítit problémy
Za pár let by si tohle mohl říkat kdejaký teenager u své herní konzole. Schyluje se totiž k tomu, že hry zaútočí i na další lidský smysl – čich. Po zraku, sluchu a částečně hmatu (například Nintendo Wii) je to poměrně dramatické rozšíření herního dopadu.

Technologii, která by v budoucnu mohla být použita i pro hry, momentálně testuje americké ministerstvo obrany při výcvikových videích a v rámci vojenských simulátorů. Vojáci se mají naučit „vycítit problémy“.

Pokud se technologie ukáže být životaschopnou, pravděpodobně ji přejmou výrobci konzolí jako Xbox 360 či Playstation 3, respektive jejich následovníků. V nějaké formě by se pak mohla dostat také na počítače.

Celý projekt by měl zahrnout slušnou řádku pachů, od výplodů dieselového motoru až po lidský pot. Vojáci se mají naučit, že přítomnost nebo naopak absence některých pachů může indikovat problém.

Čich je zásadní smysl
Technologie je stále ještě v plenkách, ale má poměrně jasně načrtnutou budoucnost. Její tvůrci tvrdí, že za pár let si pořádně rozmyslíte, zda v nějaké závodní hře na startu protočíte gumy. Do pokoje se vám totiž okamžitě vline nepříliš vábná vůně spálené gumy.

Primárním cílem však zůstává kvalitně vycvičit vojáky. Ti totiž nejsou zdaleka zvyklí využívat čich. Tento smysl se prý často nebezpečně podceňuje, jelikož se lidé spoléhají hlavně na sluch a zrak. Ve válečné operaci však může i čich významně přispět k úspěchu.

Přitom od vojenských simulátorů k videohrám je velmi krátká cesta. Například české studio Bohemia Interactive vyvíjí oboje.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 128