Jak by se dalo očekávat, hodně se v této oblasti snaží pokročit technologické firmy Google, Tesla, ale i tradiční automobilky Ford, BMW nebo Honda. Někteří šéfové technologických firem dokonce říkají, že za 10 let nebude potřeba řidičského průkazu, protože auta budou jezdit sama. Problematika má však tři úrovně. Kromě technologické, která zdaleka ještě není zvládnuta, je potřeba vyřešit i legislativu, zejména jak řešit konflikty ve smíšeném provozu autonomních i obyčejných vozidel. V neposlední řadě je potřeba se zamyslet, jakou přidanou hodnotu vlastně tato technologie přinese pro společnost.
Spolehlivost
Uber už nějakou dobu testuje autonomní taxíky, ovšem není to bez problémů. „Utrpěl“ už jednu nehodu a na vozidla musí být
přimontována nástavba se senzory. Bez nich autonomní jízda nefunguje. Navíc, v autě sedí dva inženýři společnosti, připraveni zasáhnout v případě nenadálých problémů. Auta jsou tedy zatím použitá jen velmi omezeně. Dá se ale říci, že spolehlivost můžou technologické firmy vyladit tak, že s ní problém v budoucnu nebude. Co se týče poloautonomních systémů, Tesla měla minulý rok první smrtelnou nehodu. Autopilot ani řidič si nevšimli bílého kamionu, který se proti nim vynořil se sluncem v zádech.
Výhody
Pokud se veškeré technologické překážky a legislativa podaří vyřešit, hlavní výhoda těchto autonomních taxíků bude dle předpovědí v ceně. Ušetří se na platu řidiče. Ovšem až technologické firmy „pobijou“ neautonomní konkurenci, možná zvednou ceny na předešlou úroveň. Jediný rozdíl oproti předešlému „manuálnímu“ stavu bude ten, že peníze se pohrnou nikoliv do kapes taxikářů, nýbrž na bankovní účty velkých korporací.
Nevýhody
Dá se předpokládat, že systémy budou hodně závislé na navigačních systémech. Kromě dlouholetého amerického GPS je zde ještě ruský Glonass, buduje se projekt Evropské unie Galileo a rovněž Číná má vlastní systém ve výstavbě. Bude tedy stačit satelitní systém odpojit. Když se tyto velké státy domluví, mohou celou vybranou zemi jednoduše „vypnout“ a nikdo si už nezajezdí. Celý systém bude zcela jistě závislý taky na IT, proto se případným hackerům může podařit jej vyřadit z provozu celý, nebo na dálku převezmou kontrolu nad vozidlem. Přeci jen, v normálním taxíku v něm sedí řidič a ten dbá na svůj život právě proto, že jede v motorovém vozidle, stejně jako vy. Ten co řídí systém zvenku, je určitě více v klidu. Další nevýhoda bude ta, že se jistě nebude dát platit hotovostí, každá vaše jízda tedy bude přes platební kartu zaznamenána a anonymně si nikam už nezajedete.
Závěrem
Když to tedy shrneme, hlavní nevýhodou bude ztráta naší vlastní autonomie, budeme opět o něco více závislí na IT technologiích,
pokud zaniknou námi řízená auta. Co na to děti, hlavně dospívající kluci? Budou se stejně těšit, až budou řídit auto, když vlastně řídit už nebudou a pouze si sednou pasivně do nějaké krabice, která je někam doveze? Asi ne… Někteří lidé si to uvědomují a nejdále jsou v tom tradičně horkokrevní italští taxikáři, kteří cítí konkurenci. Kromě všeobecného bojkotu plánují akce znečišťování těchto autonomních vozidel uvnitř výkaly a podobné italské výstřelky, jen aby se tyto autonomní systémy nezavedly. Čínský miliardář Jack Ma nedávno sdělil, že stroje by měly dělat jen takové činnosti, které lidé dělat nemohou, jinak bude brzy mnoho sociálních problémů. A co vy, jaký máte na to názor? Je autonomní taxi potažmo vozidlo bez řidiče krokem kupředu, nebo zbytečnost, kterou se nesmyslně připravujeme o vlastní samostatnost a možnost si svobodně někam dojet?
Taxi bez řidiče. Troufli byste si v něm svézt?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!