Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ragazza Italiana čerpá benzín / foto: shutterstock

Jak zadarmo zařídit nižší spotřebu našeho auta?

Do nádrže našeho auta pořád naléváme palivo za těžce vydřené tisícovky a skoro vždy nás to štve…co s tím?

Platí skoro vždy, že největší pomoc člověk vždy nalezne na konci své paže, případně nohy. Nejinak to platí za volantem auta. Jak zařídit, aby na plnou nádrž naše auto ujelo minimálně o 20% navíc? Ne vždy to jde. Přesto existují určité zásady, které nám opravdu zhruba o dvacet procent prodlouží dojezd na plnou nádrž. Které to jsou? Probereme je podle důležitosti.

1. Pomaleji dojedeme dál

Jak ukazuje graf, při zvýšení rychlosti ze 70 km/h na 140 km/h vzroste odpor vzduchu na více než čtyřnásobek! Kdyby vzrostl na dvojnásobek, byl by objem práce vykonaný našim motorem stejný, protože auto ujede za jednotku času dvojnásobnou vzdálenost. Ale takto musí motor vydat dvojnásobek energie. Velmi nám to pomůže vnímat když z otevřeného okénka vystrčíme ruku v 70 km/h a ve 140 km/h. Zatímco v 70 km/h můžeme vnímat tlak na naši ruku vystrčenou z okna jako „vítr“, ve 140 km/h máme problém ruku venku vůbec udržet a náraz vzduchu do naší ruky při jejím vystrčení z okna ven nám vůbec nepřipadá jako „dotek něčeho neviditelného, co nic neváží“. Spíše nám to může připadat, jako bychom míchali rukou tekutý beton. A přesně tímto „tekutým betonem“ protlačujeme ve vysoké rychlosti náš automobil! Co na to říká motor našeho auta? Požadovanou práci vykoná, ale řekne si o dvojnásobek paliva. Tedy: pokud chceme na naši nádrž dojet dál, pojedeme trochu pomaleji.

Trochu nás přitom můžou inspirovat uživatelé elektromobilů: ne ve městě, kde si tito podivíni zpravidla rádi užívají svých pět minut slávy (dobrou akceleraci), ale pokud se snaží přejet např. z Prahy do Brna.  Jedou pomalu, protože si na rozdíl od konvenčních motorů vezou s sebou v bateriích málo nashromážděné energie. Proto s ní musí velmi šetřit!

2. Volíme raději auta s manuální převodovkou a využíváme dojezdu

Pokud jedeme mírně z kopce a vyřadíme rychlost, motor běží ve volnoběžných otáčkách a spotřebovává (při dobrém seřízení) asi půllitr paliva za hodinu. Pokud tedy jedeme pětikilometrovým mírným kopcem dolů rychlostí 60 km/h na neutrál, náš motor za těchto 5 minut spotřebuje jen asi půl deci paliva. U moderních motorů se dokonce vyplatí brzdit motorem, protože se v tomto případě přívod paliva do motoru úplně uzavře. Pokud vidíme v dálce na semaforu červenou, v přiměřené vzdálenosti vyřadíme a dojedeme na křižovatku na neutrál, opět jsme ušetřili trochu paliva a pokud se to takto naučíme dělat pořád, snížíme naši průměrnou spotřebu a současně zvýšíme životnost našeho automobilu. Pomáhá představit si, že jedeme na kole: zde taky nevynakládáme svoji energii zbytečně, tedy nerozjíždíme se tehdy, když těsně potom musíme brzdit.

 

3. Když víme, že budeme stát víc než zhruba minutu, vypneme motor

Někdy se to nedá odhadnout, ale někdy zase ano. Když si navykneme předvídat a motor v dlouhých čekáních vypneme, ušetříme palivo, peníze i životní prostředí. Tento návyk nemá suplovat „start-stop“ systémy, které vypnou motor na každé křižovatce okamžitě, aby je následně po třech vteřinách zase startovaly. Budeme-li u normálního automobilu neustále vypínat motor, zničíme brzy startér, který není na takové zacházení (na rozdíl od aut se start-stop systémem) uzpůsobený. Pokud máme auto se start-stop systémem a jezdíme neustále po městě, je zase výhodné start-stop systém tlačítkem vyřadit, protože s neustálým startováním a vypínáním náš motor nepřežije pět let provozu.

4. Na dálnici jedeme pár metrů za kamionem

Ano, tato nebezpečná „hra“ opravdu ušetří polovinu paliva! Můžete si to na pár kilometrech vyzkoušet. Když pojedete dnešním průměrným automobilem rychlostí 90 km/h rovnoměrnou rychlostí po dálnici, budete mít spotřebu kolem 5 litrů. Když se tím samým automobilem „schováte“ do vzduchového pytle za kamion, ukáže vám i palubní počítač spotřebu kolem 2,5 litru na sto kilometrů. Ano, v tu chvíli skutečně šetříte okolo 80,- Kč na sto kilometrů, otázkou ovšem je, jestli vám to za to stojí. Taktéž se může stát, že kamion nenadále zabrzdí a vy nestihnete zareagovat. Proto je tento typ úspor vhodný spíše pro vyznavače adrenalinových sportů.

Nejen spotřebou živ je člověk. Musíme si taky někdy svůj život užít, tedy přiměřeně si užit i výkon motoru svého automobilu! Měli bychom ale vždy vědět co děláme, tedy kdy žijeme (a tedy i jedeme) ekonomicky a kdy si užíváme sportovní jízdu!

Anketa

Jak zadarmo zařídit nižší spotřebu našeho auta?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!