Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Panorama Kazaňského Kremlu / foto: shutterstock

Hlavní stanice kazaňského metra ponese jméno českého básníka

Starobylé město Kazaň, které bylo dříve hlavním městem Kazaňského chanátu a nahánělo hrůzu okolním kmenům a národům, je dnes rozvíjející se aglomerace, která má i svou podzemní dráhu. Zanedlouho zde navíc bude viditelná česká stopa, kterou uvidí denně stovky tisíc místních lidí.

Kazaň je dnes páté největší město Ruska a žije zde přibližně stejně obyvatel, jako v Praze. Je více, než tisíc let staré, bylo založeno už v roce 1005 našeho letopočtu Povolžskými Bulhary. Ve 13. století bylo území dobyto Mongoly, kteří si tehdy podrobili většinu ruských knížectví, a to ovlivnilo charakter města až do dnešních dní, protože se zde začalo usazovat obyvatelstvo turkického původu. Po rozpadu mongolské říše a Zlaté hordy vznikl státní útvar Kazaňský chanát, který dlouhou dobu ohrožoval Moskevské knížectví. Až Ivan Hrozný jej porazil, Kazaň dobyl a připojil k Rusku. Tataři zde však žijí stále a ve městě uvidíte dvojjazyčné nápisy, vedle Ruštiny je tu i Tatarština. V soužití obou národů však dnes už není žádný problém.

Okolí stanice Kremelská
Okolí stanice Kremelská

Kazaňské metro

Přestože v Kazani žije přibližně stejně lidí, jako v Praze, podzemní dráhy obou měst se srovnat moc nedají, to pražské je o mnoho výkonnější. Podzemní dráha našeho hlavního města má totiž tři linky a ročně přepraví okolo 500 milionů lidí, kdežto ta kazaňská má jen jednu a ročně se jí sveze ne více, než 80 milionů pasažérů. Metro v Kazani bylo také otevřeno o mnoho let později, konkrétně v roce 2005, tedy k tisíciletému výročí města. Přestože je místní metro zatím malé, stavitelé si dali záležet na tom, aby stanice vypadaly atraktivně, koncepčně zapadaly do názvu a umístění stanice a některé tak působí skoro jako umělecká díla. Zde uvádíme pro představu několik fotografií, jak vypadá kazaňské metro:

Stanice se jménem Ulice vítězství
Stanice se jménem Ulice vítězství (Plošaď pabědy) je zhotovena v hnědém odstínu)
Stanice Gabduly Tukaja připomíná spíše galerii, než stanici metra
Kremelská
Kremelská, tedy "hradní" leží v centru města, tomu se podřizuje i architektura vstupu do metra
Nicméně i interiér této stanice je starobylý
stanice Aviastrojitělnaja
Naopak stanice Aviastrojitělnaja vypadá jako interiér letadla. Leží totiž u letecké továrny.
Stanice Ametievo je rovněž v moderním stylu
stanice Dubrovnaja
Velmi zajímavá je taky stanice Dubrovnaja

 

Hlavní přestupní stanice a česká stopa

Julius Fučík na československé známce

Kazaň se ovšem nechce spokojit s tak malou podzemní dráhou a v plánu má postavit další 2 linie a 26 stanic. Na druhé linii se už začalo pracovat, konkrétně se budují 4 stanice, kde logicky vznikne i první přestupní, protože zde dochází ke křížení s první linií metra. Pražáci vědí, že právě přestupní stanice, které jsou v našem hlavním městě celkem tři, jsou i nejdůležitější a nejfrekventovanější. A tak bude kazaňská přestupní stanice zřejmě tou hlavní a nejrušnější. A co víc, ponese jméno českého básníka Julia Fučíka, který byl zavražděn německými nacisty během druhé světové války. Až někdy navštívíte Kazaň, kromě prohlídky známých míst, jako je kazaňský kreml, mešita, nebo třeba nábřeží řeky Volhy, se nezapomeňte projet i metrem, třeba budete přestupovat právě na této „české“ stanici.

Hlavní stanice kazaňského metra ponese jméno českého básníka

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!