David Jakš se svou cestovkou Kapitán Dave jezdí po celém světě a protože se mu trojstopá vozítka zvaná tuk - tuk vždycky líbila, fotil si je všude, kde je viděl. Slovo tuk – tuk zní stejně ve francouzštině, angličtině, mandarínské čínštině nebo třeba hindštině. Má napodobovat typický zvuk dvojtaktního motoru, který tyhle „tryskáče“ skrývají pod kapotou.
Thajští tuk - tuk krasavci
V celé Asii jsou suverénně největšími tuk – tukovými krasavci ti thajští. Nejčastěji jsou vyvedeny v zelené, modré nebo žluté barvě. V každém větším městě slouží jako taxíky. V Bangkoku v nich běžně kolem půlnoci jezdí i pět cizinců současně, ačkoli oficiálně je určen pro dva pasažéry + řidiče. Ulicemi potom běžně letí i šedátikilometrovou rychlostí. Zaveze vás na jakoukoli adresu ve městě – jen na dálnice a mimo město má vjezd zakázán.
V sousedním Laosu jsou tuk – tuky mnohem skromnější. Ale robustnější. Vejde se do nich až 10 cestujících, navíc mají na střeše ještě populární “zahrádku“. Stáří 20 – 25 let není nic neobvyklého. Tachometr i počítač kilometrů jsou většinou dávno nefunkční, spotřeba přibližná, cena smluvní.
Na Filipínách se označení tuk – tuk používá i pro speciálně „vytuněné“ motorky. Přídavný vozík vydrží neuvěřitelné věci a uveze až desítky kilo nákladu. Jezdí se nejden na sedadle za řidičem, ale i na střeše, která zakrývá motorku i sajtnu.
Největší předností tuk – tuků je, že prakticky neuvíznou v zácpách – díky svým rozměrům se protáhnou všude. Dále mnohem nižší jízdné než v oficiálním taxíku, a hlavně – kontakt s bangkokskou, jakartskou, manilskou nebo třeba phnomphenskou ulicí je z jeho útrob mnohem opravdovější! Až do Asie dorazíte, určitě ho vyzkoušejte...
V Laosu mohou vjet kamkoliv, žádné omezení neexistuje. Mají přístup i na všechny 3 mezinárodní letiště v zemi.
Jsou to šunky, jež sotva jedou, přesto musejí být pojištěny - na předním skle vidíte kontrolní nálepku, která dokazuje, že tuk tuk je řádně pojištěn, pod ním laoská silniční známka.
Takhle vypadají nejjednodušší tuk tuky v celé Asii - dřevěnná kára, původně určená pro transport dobytka a skotu, se prostě zapřáhne za motor, opatřený koly a řídítky.
Řidiči tuk tuků čekají v poledním žáru na své pasažéry před hlavní městskou tržnicí - Phnomphen, hlavní město Kambodži
Tuk tuky samotné jejich řidičům většinou nepatří, jen si je pronajímají. Proto může jejich rozpočet vylepšit třeba pronájem části tuk tuka k reklamním účelům - Phnomphen, Kambodža
Filipínské tuk tuky tvoří motorka a přídavná sajtna. Ta se vyrábí výhradně v domácí dílně
"na koleně" a k motorce se vždy přimontuje až po dovozu do země.
Poctivá domácí plechařina, která uveze - i když s problémy - šest lidí + náklad na střeše (jižní Luzon, Filipíny).
V thajském Bangkoku jsou tuk tuky naopak vyfešákované, udržované a sem tam je v nich jízdné pro farangy (bílé tváře) patřičně předražené (Ayutthaya Road, Bangkok)
Přeplněné tuk tuky jsou i v odpolední dopravní špiččce v severoindické Agře tím nejrychlejším dopravním prostředkem.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 120