Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: CK Kapitán Dave

Smrdí, řve, ale jede – to je tuk tuk!

Tři malá kola, řídítka jako u motorky, pohodlné sedačky. A příšerný řev, hodně smradu a řidič, který to valí, co to dá – přesně tak vypadá svezení tuk – tukem. Račte si nastoupit do tuk - tuků z celého světa.

David Jakš se svou cestovkou Kapitán Dave jezdí po celém světě a protože se mu trojstopá vozítka zvaná tuk - tuk vždycky líbila, fotil si je všude, kde je viděl. Slovo tuk – tuk zní stejně ve francouzštině, angličtině, mandarínské čínštině nebo třeba hindštině. Má napodobovat typický zvuk dvojtaktního motoru, který tyhle „tryskáče“ skrývají pod kapotou.

Thajští tuk - tuk krasavci
V celé Asii jsou suverénně největšími tuk – tukovými krasavci ti thajští. Nejčastěji jsou vyvedeny v zelené, modré nebo žluté barvě. V každém větším městě slouží jako taxíky. V Bangkoku v nich běžně kolem půlnoci jezdí i pět cizinců současně, ačkoli oficiálně je určen pro dva pasažéry + řidiče. Ulicemi potom běžně letí i šedátikilometrovou rychlostí. Zaveze vás na jakoukoli adresu ve městě – jen na dálnice a mimo město má vjezd zakázán.

V sousedním Laosu jsou tuk – tuky mnohem skromnější. Ale robustnější. Vejde se do nich až 10 cestujících, navíc mají na střeše ještě populární “zahrádku“. Stáří 20 – 25 let není nic neobvyklého. Tachometr i počítač kilometrů jsou většinou dávno nefunkční, spotřeba přibližná, cena smluvní.

Na Filipínách se označení tuk – tuk používá i pro speciálně „vytuněné“ motorky. Přídavný vozík vydrží neuvěřitelné věci a uveze až desítky kilo nákladu. Jezdí se nejden na sedadle za řidičem, ale i na střeše, která zakrývá motorku i sajtnu.

Největší předností tuk – tuků je, že prakticky neuvíznou v zácpách – díky svým rozměrům se protáhnou všude. Dále mnohem nižší jízdné než v oficiálním taxíku, a hlavně – kontakt s bangkokskou, jakartskou, manilskou nebo třeba phnomphenskou ulicí je z jeho útrob mnohem opravdovější! Až do Asie dorazíte, určitě ho vyzkoušejte...

V Laosu mohou vjet kamkoliv, žádné omezení neexistuje. Mají přístup i na všechny 3 mezinárodní letiště v zemi.

magazin.cz

Jsou to šunky, jež sotva jedou, přesto musejí být pojištěny - na předním skle vidíte kontrolní nálepku, která dokazuje, že tuk tuk je řádně pojištěn, pod ním laoská silniční známka.

magazin.cz

Takhle vypadají nejjednodušší tuk tuky v celé Asii - dřevěnná kára, původně určená pro transport dobytka a skotu, se prostě zapřáhne za motor, opatřený koly a řídítky.

magazin.cz

Řidiči tuk tuků čekají v poledním žáru na své pasažéry před hlavní městskou tržnicí - Phnomphen, hlavní město Kambodži

magazin.cz

Tuk tuky samotné jejich řidičům většinou nepatří, jen si je pronajímají. Proto může jejich rozpočet vylepšit třeba pronájem části tuk tuka k reklamním účelům - Phnomphen, Kambodža

magazin.cz

Filipínské tuk tuky tvoří motorka a přídavná sajtna. Ta se vyrábí výhradně v domácí dílně
"na koleně" a k motorce se vždy přimontuje až po dovozu do země.

magazin.cz

Poctivá domácí plechařina, která uveze - i když s problémy - šest lidí + náklad na střeše (jižní Luzon, Filipíny).

magazin.cz

V thajském Bangkoku jsou tuk tuky naopak vyfešákované, udržované a sem tam je v nich jízdné pro farangy (bílé tváře) patřičně předražené (Ayutthaya Road, Bangkok)

magazin.cz

Přeplněné tuk tuky jsou i v odpolední dopravní špiččce v severoindické Agře tím nejrychlejším dopravním prostředkem.

magazin.cz

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 120