Dobrý filmový plakát musí být originální, zajímavý, vztahovat se k ději, ale zároveň z něj nevyzradit příliš. Ty nejpovedenější filmové plakáty jsou dnes považovány za ikonické.
Čelisti – Steven Spielberg
Plakát k oblíbenému filmu Čelisti (Jaws, 1975) Stevena Spielberga vypadá vskutku jednoduše, ale právě v tom
tkví jeho půvab. Při pohledu na děsivě velkého žraloka a jeho o mnoho menší – nic netušící – oběť se nejednomu člověku svírá hrdlo. Když si pak detailněji prohlédneme zuby obávaného predátora, dojde nám, že plavce čeká nehezká smrt. Jednoduché, ale přesvědčivé.
Dobyvatelé ztracené archy – Steven Spielberg
Nejedná se o první, originální plakát k filmu Dobyvatelé ztracené archy (Raiders of the Lost Ark, 1981). Tento
výtvor Richarda Amsela je z roku 1982 a oproti původnímu plakátu je o mnoho poutavější. Divákovi sděluje, že film Stevena Spielberga je plný akce a dobrodružství a že slovo nuda ve slovníku známého lovce pokladů rozhodně není. Indiana Jones tak dokázal oslovit zástupy mužů i žen.
Americká krása – Sam Mendes
Jeden z nejvíce ceněných snímků všech dob Americká krása (American Beauty, 1999) v sobě skrývá vše, co
filmový nadšenec očekává: napětí, humor i zamyšlení nad současným stavem společnosti. Plakát ke snímku, jehož příběh karikuje představy americké střední třídy o kráse a úspěchu, je dnes doslova kultovní a i bez nápovědy jej pozná většina diváků.
Ačkoli roli svůdné Angely, jež je objektem touhy Lestera Burnhama, si zahrála Mena Suvariová, pupík na plakátu nepatří jí, nýbrž Chloe Hunterové.
Snídaně u Tiffanyho – Blake Edwards
Plakát k filmu Blakea Edwardse Snídaně u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany's, 1961) je stejně kultovní jako snímek
samotný. Audrey Hepburnová, ztvárňující Holly Golightlyovou, se zde z nevinně vyhlížející holčičky stává dívkou snů, jakousi – slovy filmového kritika Nathana Rabina – Manic Pixie Dream Girl. Upřímně, kdo by jí dokázal odolat?
Manhattan – Woody Allen
Jeden z nejznámějších filmů Woodyho Allena – černobílý snímek Manhattan (1979) – se může pochlubit skvěle vypadajícím plakátem, který dokonale vystihuje režisérovu lásku k městu New York. Ve snímku se představuje
komediální autor Isaac Davis, který opustí lukrativní zaměstnání a zamiluje se do přítelkyně svého nejlepšího kamaráda. Vše se samozřejmě odehrává na Manhattanu.
Autor plakátu Matt Needle použil při tvorbě záběr ze slavné scény u mostu. Ta přitom Allenovi dala řádně zabrat: Natáčela se v pět hodin ráno a štáb musel na místo dovézt vlastní lavičku[1], neboť tam ve skutečnosti nikdy žádná nebyla.
Ikonické filmové plakáty
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!