Nůž ve vodě (1962)
Polanského první dlouhometrážní film Nůž ve vodě (Nóż w wodzie, 1962) byl přelomovým dílem v jeho kariéře. Snímek líčí osud dvou manželů Andrzeje a Krystyny, kteří na cestě k jezeru srazí mladého stopaře. Andrzej navrhne, aby se s nimi mladík svezl, a nakonec – namísto rozloučení – ho pozve na jednodenní vyjížďku na plachetnici.
Mladík nabídku přijímá, čímž začíná příběh konfliktu mezi finančně zajištěným mužem a pozérským studentem, jemuž přihlíží netečná, až cynická žena. Tento ve své době oblíbený snímek, jenž vyniká skvělými dialogy i vynikající kamerou Jerzyho Lipmana, byl nominován na Oscara v kategorii cizojazyčný film a zůstává jedním z Polanského největších úspěchů.
Hořký měsíc (1992)
Snímek Hořký měsíci (Bitter Moon, 1992) je erotické drama na motivy stejnojmenné knihy Pascala Brucknera. Tak jako v jiných Polanského filmech se i zde v centru dění ocitají cizinci, tentokrát britský manželský pár Nigel a Fiona Dobsonovi (Hugh Grant a Kristin Scott Thomasová). Ti se na palubě lodi seznámí s překrásnou francouzskou tanečnicí Mimi (Emmanuelle Seignerová) a jejím postarším americkým manželem Oscarem (Peter Coyote), připoutaným na kolečkové křeslo.
Když si Oscar všimne, že Nigel jeví o jeho mladou manželku zájem, vylíčí mu svůj tragický příběh. Když se kdysi Oscar, nepříliš úspěšný autor žijící v Paříži, pokusil rozejít se servírkou Mimi, mladá kráska se mu neobvykle krutě pomstila a připoutala ho k sobě již navždy.
Čínská čtvrť (1974)
Příběh soukromého detektiva Jakea Gittese (Jack Nicholson) je dnes mezi příznivci detektivního žánry kultovní. Děj se odehrává v předválečné jižní Kalifornii, kde je hrdina najat překrásnou ženou (Faye Dunawayová), jež podezřívá svého manžela z nevěry. Zprvu banální vyšetřování však odhalí řadu skandálů, politických afér a podvodů. Vše nakonec vyvrcholí jedné temné noci v Čínské čtvrti. Snímek právem obdržel Oscara za scénář, jejž napsal oceňovaný Robert Towne.
Rosemary má děťátko (1968)
V jednom z Polanského nejznámějších snímků Rosemary má děťátko (Rosemary's Baby, 1968) vystupují šťastní novomanželé Rosemary a Guy Woodhouseovi (Mia Farrowová a John Cassavetes). Ti se – i přes varování přítele Hutche (Maurice Evans) – nastěhují do starého newyorského činžáku, kde působili okultisté a došlo k řadě úmrtí.
Pár se seznámí se staršími sousedy Castevetovými (Sidney Blackmer a Ruth Gordonová), a když Rosemary otěhotní, tito noví přátelé jí doporučí věhlasného gynekologa Abrahama Sapirsteina (Ralph Bellamy). Rosemary však od jeho návštěvy začne trpět nesnesitelnými bolestmi; od sousedů Castevetových navíc slyší podivné zvuky a někteří lidé v jejím okolí záhadně onemocní a umírají. Spiknutí, nebo pouhá iluze?
Pianista (2002)
První místo právem patří snímku Pianista (Le pianiste, 2002), jenž získal celkem tři Ceny Akademie. Film je příběhem Wladyslawa Szpilmana, výtečného polského pianisty a známého interpreta Chopinových skladeb.
Děj filmu začíná v roce 1939, kdy německá vojska napadnou Polsko a přicházejí do hlavního města Varšavy. Hrdina a jeho rodina, kteří doposud žili spokojeným životem, jsou donuceni podřídit se novým drsným pořádkům. Všechny strasti vyvrcholí rozhodnutím, podle kterého mají být všichni židé umístěni do uzavřeného areálu obehnaného zdmi.
Snímek o útrapách skvělého hudebníka získal nejen tři Oscary, ale také dvě ceny BAFTA a sedm francouzských ocenění César. Polanski si za něj rovněž odnesl Zlatou palmu z Cannes.
Nejlepší filmy Romana Polanského
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!