Publicista Petr Bláha spatřuje problém zejména ve verši „Politici dělaj z každýho vola, na ulici kradou cikáni kol, a už by to vyřešit měl, nějakej deratizer“. Spatřuje v něm volání po deratizaci romského etnika a jako důkaz přihazuje kresbu na obale alba, která zachycuje muže s dámskou kabelkou a autorádiem v rukou, prý evidentně romského původu, jak uhýbá před deratizerem při práci.
„Lidská společnost snad dospěla do fáze, kdy i malé dítě ví, že kradou stejně tak obyvatelé romského původu jako ti bílí. Neví to snad vysokoškolsky vzdělaný rocker?“ píše se mimo jiné v inkriminovaném článku na musicserveru.
Aleš Brichta to považuje celé za nesmysl a jakékoliv nařčení z rasismu rezolutně odmítá. Pokud jde o postavičku na obale, je prý inspirovaná arabskými pohádkami a Romové kradoucí kola podle něj figurovali už v anekdotách z doby před rokem 1989.
Rasismus jako reklama?
Jiného názoru je nejmenovaný právník, který na serveru Romea.cz uvedl, že zmíněný text je jednoznačně rasistický a vzbuzuje podezření z naplnění skutkové podstaty trestných činů hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení a trestného činu podněcování k nenávisti vůči skupině nebo k omezování jejich práv a svobod.
Právník dále uvádí, že každý, kdo bude zmíněnou skladbu vědomě vysílat, se může dopustit stejných trestných činů jako její autor a interpret.
Báječná reklama, troufám si tvrdit, že jinak by Brichtovo nové album prošumělo bez povšimnutí – jen tak mimochodem, prodává se v papírovém obalu za lidových sedm pětek – ale teď pude jistě na dračku. Příchuť zakázaného ovoce je vždycky lákavá, ať už tenhle případ dopadne jakkoliv.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 592