Kde všude se zatím Googlu nepodařilo rozdrtit svou konkurenci napadrť? Jsou to všeho všudy 4 země, respektive vyhledávače. Kromě českého Seznamu Google definitivně nevyhrál ještě v Jižní Koreji, postsovětském prostoru, v Číně a v Japonsku. Pojďme se podívat, jak bitvy vyhledávačů probíhaly a jak mají vyhledávače karty aktuálně rozdané, hezky podle abecedy.
Česká republika - Seznam
Seznam byl založen v roce 1996, a přestože dnes nabízí širokou paletu služeb, dříve bylo jeho hlavní devizou internetové vyhledávání. V roce 2005 opustil převzatou technologii od Jyxa a nasadil svou vlastní, kterou rozvíjí dodnes. Specializuje se na češtinu a slovenštinu. Seznam byl u nás dominantním vyhledávačem dlouhou dobu, nicméně v roce 2006 byla v Praze založená dceřiná společnost od Googlu. Od té doby Google rostl a rostl, v roce 2009 se stal lídrem vyhledávání mezi českými uživateli. V roce 2013 už byl poměr 5:3 ve prospěch Googlu. Dnes se Seznam drží okolo 30 procent, naštěstí v posledních měsících jeho podíl spíše stoupá.
Čína – Baidu
V největší ekonomice světa vede s 80 procenty podílu vyhledávač Baidu, následovaný dalšími čínskými konkurenty Haosou, Shenma a Sogou, kteří posbírali každý po pár procentech. Ovšem zde je neúspěch Googlu způsoben hlavně tím, že čínská vláda blokuje tento americký vyhledávač, což mi bylo dopřáno osobně poznat při návštěvě Šanghaje. A hned mi došlo, jakou výhodu má pro Čechy Seznam, jeho totiž Číňané neblokovali.
Japonsko – Yahoo
V Japonsku se, na rozdíl od své domovské Ameriky, Googlu nepodařilo utlouct svého domácího konkurenta a Yahoo si zde stále udržuje nějakých 30 procent. Země vycházejícího slunce je zde přidána spíše pro zajímavost, protože se tady Google přetahuje s americkým konkurentem, nikoliv s domácím vyhledávačem.
Jižní Korea – Naver
V roce 1999 byl založen korejský Naver, který si rychle získal popularitu v zemi, ale i on musel čelit příchodu amerického Googlu, který jej začal postupně vytlačovat. Až do dnešních dnů se mu to ale nepovedlo, místní portál si udržuje druhé místo s přibližně 40 procenty. Na třetím místě je dokonce další korejský vyhledávač Daum, jehož podíl je však už jen 10 procent. V roce 2009 se Naver pokusil expandovat na japonský trh, jeho podíl ve vyhledávání je zde ovšem stále marginální.
Rusko a postsovětský prostor – Yandex
Tady má Google asi největší práci. Počátek činnosti zakladatelů společnosti Yandex v internetovém vyhledávání se objevuje už v roce 1990. Protože v Rusku se začalo s vyhledávači brzy a je zde jiná abeceda, americký gigant přišel na tento trh z logických důvodů později a tudíž nechal domácímu konkurentovi výhodu se řádně etablovat. Nicméně i tady začal postupně ukrajovat podíl ve vyhledávání, až dosáhl 50 procent. Yandex se ale nevzdal a své vyhledávací technologie vylepšoval. A tak se mu podařilo poslední 2 roky získávat, takže dnes si nad Googlem udržuje desetiprocentní náskok. Situace je zde výjimečná ještě ze dvou pohledů. Za prvé tu má Yandex ještě domácího konkurenta Mail.ru a také jako jediný funguje kromě amerických firem i ve více zemích. Téměř srovnatelnou pozici s Googlem má ještě v Bělorusku, Kazachstánu a Kyrgyzstánu. Do nedávna se držel v nevelkém odstupu za Googlem i na Ukrajině, dokud ho ukrajinská vláda nezačala blokovat. V dalších několika postsovětských zemích a Turecku si udržuje podíl ve výši několika procent.
Co z toho vyplývá na závěr
Jednoduše naše země dokázala, že chytré české hlavy nevymřely a dokážou konkurovat i zahraničnímu gigantu, jako je Google. Nejde o to se přít, který vyhledávač je lepší, ale spíše je potřeba si uvědomit, že až na těchto pár výjimek, Google svou konkurenci rozdrtil. A my nesmíme dopustit, aby se mu to povedlo i u nás. Už s přihlédnutím k tomu, že Google už dnes někdy záměrně „upravuje“ výsledky vyhledávání a chystá se zavést penalizaci některých serverů ve výsledcích vyhledávacích požadavků. Pokud nebude mít zdravou konkurenci, bude to zlé. A jak Seznamu pomoci? Stačí jej jednoduše používat. Třeba si ho nastavit jako výchozí vyhledávač. Nebo si stáhnout jeho Prohlížeč. Také můžete založit svému dítěti e-mail na Seznamu a nikoliv na Googlu. Sázka na domácí firmy se nám zatím vždycky vyplatila a snad to bude i v tomto případě.
Chraňme si náš Seznam.cz – je totiž na světě jedinečný
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!