A pak jsou případy, kdy se objevují dokonce negativní leadeři podkopávající úspěch.
Leader či vůdce je nezbytným článkem pro firemní rozvoj. Je jedno, zda jím bude majitel, ředitel nebo někdo ze zaměstnanců, chybět by však neměl. Právě on určuje směr firmy, řeší problémy v týmu a především motivuje k lepšímu pracovnímu nasazení.
Jaký by leader měl být? Přečtěte si rady Pavla Hromka z MAR-EKON, sesumírovali jsme pro vás pár důležitých bodů.
1. Komunikovat
Komunikace je v týmu velmi důležitá. V praxi často narazíte na špičkové odborníky, s nimiž je ovšem složité se domluvit. Bývají to typicky absolventi technických fakult. Dokážou například výborně programovat, ale spolupráce v týmu u nich pokulhává. Vůdce by se o to měl postarat, a to nejen v rámci firmy. Může být skvělou postavou rovněž při komunikování se zákazníky. Pokud z něj sálá vize, rozhodně udělá dobrý dojem.
2. Motivovat
Leader musí mít na starost nejen vedení firmy a lidí, ale i jejich motivování. Měl by dokázat nadchnout ostatní pro svou vizi, ukázat jim, proč je to dobré, dokázat, že dělají smysluplnou věc.
3. Jít příkladem
Správný vůdce se nikdy nevzdává a dotáhne do konce i úkoly, v nichž už nevidí úspěch. Musí jít celému týmu příkladem – přístupem k práci i profesionalitou. Měl by být tak trochu jejich druhým tátou, který je vychovává.
4. Vycházet vstříc
Leader nevnímá tým jako své podřízené, nýbrž jako svou rodinu a přátele. Proto se jim snaží vycházet vstříc, řešit s nimi jakýkoliv problém.
5. Pracovat sám na sobě
I ten nejlepší vůdce má vždycky co zlepšovat. Měl by navyšovat své znalosti, ale také odpočívat, umět relaxovat. Je důležité, aby nepřenášel emoce do práce.
Chcete vědět víc?
Mnohem podrobněji tyto a další otázky Pavel Hromek rozebírá v podcastu Jak vést lidi ve firmě? Pomůže vám leader. Poslechněte si ho, a pokud se vám zalíbí, začněte jej sledovat, aby vám neunikly další díly. Můžete ho odebírat přímo v iTunes.
K tomuto článku není otevřena diskuze