Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Staré oblečení / foto: shutterstock

Ztráta národní identity v podobě fast fashion

Globalizace, konec různorodosti a potlačení originality návrhu oděvů dané země. Módní průmysl bez pochyby vlastní tzv. fast fashion značky jako je HM, Zara, Bershka apod. Jenže řetězce nejsou nejlepší ekologickou volbou.

Problémem těchto zdánlivě levných kousků je ten, že jejich materiál je často velmi nekvalitní a po pár měsících nošení končí v odpadkovém koši. Většinou zde platí rychle vyrobit, rychle prodat a rychle vyhodit. A na ekologii se zrovna nemyslí.

Pytle s vyhozeným oblečením
Pytle s vyhozeným oblečením – Zdroj: Shutterstock.com

Opravdu to potřebuji?

Pokud stojíte před kouskem oblečení ve velkém obchodě, zkuste si položit otázku: „Opravdu to potřebuji?” Jestliže se chcete vyhnout fast fashion, můžete se místo toho zaměřit na lokální značky a tvorby módních návrhářů. Co vás možná zarazí, bude cena, ale to je daň za originalitu a kvalitní materiál (a ostatně z dlouhodobého hlediska se jedná o výhodnější a ekonomičtější cestu). Přeci jen kvalitní triko za dva tisíce vám vydrží déle než obyčejné triko z celosvětového řetězce.

Kde je pořizovací cena i originálních kousků přijatelná, jsou second handy. A těch díky propagaci udržitelného životního stylu přibývá rychlostí blesku.

Nevšední móda mladé české generace

Módní kousky mohou být i lokální. Mezi zajímavé, mladé a nevšední módní návrháře patří například následující:

Modely nové generace
Modely nové generace – Zdroj: Shutterstock.com

Anna Tran jako královna žabičkové techniky

Mladá designérka vietnamského původu, která vyrůstala od tří let na Moravě, kde byla v přímém kontaktu s českou kulturou a přírodou. I tak lze představit nadějnou návrhářku, která absolvovala VOŠ oděvního návrhářství a následně VŠUP.

Většinu témat byla zvyklá zpracovávat rukodělnými technikami, a tak není divu, že se právě žabičkování stalo dominantním prvkem její tvorby. Nepravidelné vlnky a nařasené tvary, to je Anna Tran. Tato technika se velmi využívala především v 90. letech. Anna tuto techniku oživila pro svou bakalářskou práci. To ale ještě netušila, jak trendy tento styl bude.

Jan Černý, neznámý kluk z Hodonína u Luise Vuittona

Jan již od mala řešil estetickou funkci věcí, což se odrazilo také v jeho zájmech. Nikoho pak nepřekvapilo, když se dostal na obor designu oděvů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jeho úspěchem byla taktéž čtyřletá stáž u Jakuba Polanky, nejvýznamnějšího módního návrháře současné doby, což definitivně potvrdilo jeho touhu po tom být módní návrhář.

Díky Fashion Weekům v Praze si jeho tvorby všimla Nina Suziki, která mu předala kontakt na skautku z firmy Louis Vuitton. Nejvýraznějším dílem, do kterého se Jan pustil, bylo vzkříšení a spolupráce se značkou Prestige.

 

Zdroj:

https://www.elle.cz/moda/navrhari/mladi-talenti-mbpfw-komu-vestime-hvezdnou-budoucnost

https://www.idnes.cz/xman/styl/jan-cerny-moda-navrhar-oblekani-prague-fashion-week-louis-vuitton-esquire-man-2021.A211022_113347_xman-styl_mah

https://www.lidovky.cz/relax/anna-tran-navrharka-kabelky-design-vietnam-jakoby-friends.A220406_134328_ln_magazin_ape

Ztráta národní identity v podobě fast fashion

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!