Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: shutterstock

Doménové spekulace za milióny

Člověk nad tím ani moc nepřemýšlí, ale ta slovíčka, co ťuká do příslušných míst svého internetového prohlížeče, představují velmi lukrativní byznys.

Kdo není na netu, jako by neexistoval
Pozornost lidí se ze stránek časopisů, novin a z obrazovek televizí přesouvá na internet. A jelikož marketing hýbe současným světem, je jasné, že si především velké či na reklamě závislé společnosti dávají záležet na tom, aby byly na síti sítí náležitě vidět.

Čas lidí je omezený a kdo se nedokáže během krátké chvíle natlačit do povědomí, jako by neexistoval. Když někdo hledá nějaký ten produkt, často do prohlížeče vyťuká jeho jméno a doplní adekvátní koncovkou. Pokud se kýžený produkt objeví, je to dobře.

Jenže on se často neobjeví, jelikož doménu vlastní někdo jiný než společnost, jež za oním produktem stojí. Může jít o náhodu, kdy byla doména registrována již dlouho před uvedením produktu a dochází tak vlastně pouze ke shodě pojmenování, ovšem stále častěji jde o činnost spekulantů.

Nenávidění spekulanti
Ti sledují portfolia velkých společností a odhadují, jaké domény by se jim mohly třeba za nějaký čas hodit. Ty si registrují a víceméně tak hrají spekulaci s tím, komu se doména hodí do krámu. Samozřejmě si za její odprodání nechají náležitě zaplatit. Jde tedy o běžný obchod.

Dnes už se to až tolik neděje, ale ještě před několika lety firmy často udělaly strategickou chybu. Nejprve představili produkt a teprve poté se ho snažili prosadit na internetu. Jenže spekulanti už měli doménu pochopitelně zabranou a nastavovali své peněženky.

Byl to případ třeba přejmenování Eurotelu na O2 Telefonica, o němž se již nějakou dobu vědělo, ale vedení společnosti si domény nezajistilo a muselo za ně platit. Některé kombinace ani dosud nevlastní.

Domény za milióny dolarů
V našich končinách se s doménami obchoduje v řádech statisíců, maximálně miliónů korun, ale to jen zřídkakdy. U méně lukrativních domén jsou to potom tisíce a desetitisíce.

Ovšem v Americe se na tomto byznysu dá pohádkově zbohatnout. Není tomu tak dávno, co společnost Apple odkupovala doménu iPhone.com, jejíž majitel však nebyl spekulantem, nýbrž člověkem, který na adrese dlouhá léta provozoval vlastní činnost. To však nic nezměnilo na prodejní ceně, která se vyšplhala na sedmimístnou částku v dolarech.

Příliš nepřekvapí, že největší zájem je o pornografické a erotické domény. Lechtivý materiál lidi na internetu nikdy nepřestanou vyhledávat a je jasné, že adresy jako Sex.com či Porn.com jsou zlatými doly na internetovou reklamu, případně zpoplatněný přístup k pornu.

Nákup se vyplatí

Obě mění majitele poměrně často, první jmenovaná naposledy v roce 2006, kdy si jí nový majitel pořídil za neuvěřitelných 12 miliónů dolarů. O mnoho méně nestálo ani Porn.com, jež se vyšplhalo na 9,6 miliónů dolarů. Tyto částky ale vzhledem k potenciálním ziskům rozhodně nejsou přemrštěné.

Zájem je i o další, jasně vyznívající domény. Například Games.com se prodala za 11 miliónů dolarů. Volně dostupné hry totiž patří rovněž k nejvyhledávanějším na internetu.

Letos v dubnu se uskutečnil další velký obchod. Pizza.com se prodala za 2,6 miliónu dolarů. A dala by se jmenovat řada dalších.

Podnikání v tomto oboru je přitom poměrně jednoduché. Registrace domény zabere několik minut a stojí pár stovek. Stačí mít dobrý nápad a tak trochu předvídat, co by do budoucna mohlo frčet. Pak se snadno můžete stát dolarovými milionáři. Nebo přinejhorším korunovými...

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 25