Stereotyp na každém rohu
To znamená například, že maminka pere, uklízí a vaří, zatímco tatínek se dívá na televizi, případně dostane nějakou přihloupější roli, ve které obvykle bez pomoci ženy nedokáže nic vyřešit.
Dá se jít ale ještě dále. Například ženy propagující parfémy. Nebo těžce makající muži s osvěžujícími deodoranty.
Všechna tato notoricky známá a dokola omílaná reklamní schémata by brzy mohla mít v Evropské unii velký problém.
Evropští poslanci totiž vznesli návrh na nastavení regulí reklamám, jež by omezily sexismus a podporování stereotypů spojených s pohlavími.
Iniciativa pochází z komise chránící ženská práva v Evropské unii. Švédská europoslankyně Eva-Britt Svensson vyzvala země, aby využily dosavadních zákonů o rovnosti, sexismu a diskriminaci ke kontrole reklamního průmyslu.
Reklamní revoluce?
V budoucnu by uvítala regulační orgány s nulovou tolerancí, jež by zamezily sexistickým urážkám nebo ponižujícím ukázkám.
„Genderové stereotypizování svazuje ženy, muže, hochy i dívky, bere jim to individualitu a staví je to do uměle vytvořených rolí, jež jsou často urážející, ponižující a nesmyslné, tvrdí europoslankyně.
Eva-Britt Svenson je přesvědčena o tom, že ke stereotypům výrazně přispívá právě reklama, která v moderní době převzala úlohu budování image. Sexistické reklamy prý stojí v cestě rovnostářské společnosti.
Pokud se návrh podaří prosadit, mohl by znamenat revoluci ve světě reklamy. Ta by se dotkla pochopitelně i České republiky.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 266