Hlavně přírodně...
Všechno to začalo v jednom norském zapadákově, kde se Terje narodil – ve vesnici Geilo. Jeho rodiče milovali hudbu, a tak se u nich doma hodně hrálo a zpívalo. Terje začal snít o tom, že až bude velký, stane se hudebníkem... ovšem neobyčejným hudebníkem!
K tomu ale byla potřeba, aby se od ostatních muzikantů něčím odlišil. Proto se rozhodl, že si své nástroje vyrobí z přírodních materiálů, jako je žula, břidlice nebo dřevo z arktické břízy.
Hra na led
Led přišel na řadu až nakonec. „Poprvé jsem si to vyzkoušel v roce 1999 na koncertním turné v Lillehammeru. Tehdy mě pořadatelé požádali, abych zahrál na zamrzlý vodopád. Byla to pro mě výzva! Zakomponoval jsem do hudby všechny prvky řeky – vodu, kamení, dřevo, i led.
Led mě strašně překvapil. Zněl tak úžasně! Proto jsem se rozhodl, že se ve hře na led zdokonalím,“ vypráví o svých začátcích Terje Isungset.
Fesťák s ledovou muzikou
Muzikant však musel nejprve nasbírat nějaké zkušenosti. Proto se nechal zaměstnat jako hudebník v exkluzivním ledovém hotelu v Jukkasjarvi. Jeho hudba měla velký ohlas u hostů a Terje se pustil do práce na svém prvním cédéčku. A nezůstalo jen u něj.
Společně se svými přáteli založil v roce 2006 IceMusic Festival – festival hudby na ledové nástroje. „Zpočátku to nebylo lehké. Oslovil jsem pár norských sportovních středisek. Všichni byli mojí myšlenkou nadšeni, ale chyběly peníze. Nakonec jsem se domluvil s Pålem Medhusem z Geilo a festival jsme uspořádali tam.“
Když led trochu zlobí
Terje Isungset se tak stal jedním z nejznámějších hráčů na ledové nástroje. Jak ale sám říká, učí se s ledem pracovat dodnes.
„Při komponování »ledové hudby« se snažím navodit různé nálady. Někdy je to docela náročné, protože kvalita ledu se neustále mění, což ovlivňuje i výsledné tóny a zvuky. Musím proto jednotlivé nástroje neustále kontrolovat a sledovat, jak znějí, a přizpůsobit se jim,“ říká zkušený hudebník.
Nástroje ze zamrzlých řek a ledovce
Aby pokořil vrtkavost přírody, snažil se Terje objednávat si led přímo z továren. Na první pohled se jednalo o kvalitní zboží, ovšem z hudebního hlediska byla průmyslově zmražená voda naprosto nepoužitelná. Terje proto rád používá led přímo z přírody.
Například pro výrobu ledové trumpety bere led přímo z ledovce, pro jiné nástroje mu postačí zamrzlá voda z řek. „Led z přírody má svou duši a já se ji snažím při hře hledat. Jak už jsem řekl – kvalita, a tedy i zvuky na různé ledové nástroje, se neustále mění, proto většinou při hře improvizuji a nechám nástroj, aby ze sebe vydal to nejlepší,“ uzavírá Isungset.
A tady je malá ukázka „ledové hudby“ Torje Isungseta:
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 6