Zapáchající prostředí (o záchodech nemluvě), potrhané a špinavé sedačky, okna, která když jednou otevřete, tak už je nezavřete, nepříjemný hluk a ke všemu pravidelná zpoždění. To je jen několik důvodů, proč u nás vlaková doprava nemá dobrou pověst.
Přitom se Česká republika může pyšnit velice hustou železniční sítí, která navíc má své opodstatnění – lidé jsou ve zdejší soustavě několika velkých měst s pracovními příležitostmi zvyklí využívat vlaků ke každodennímu dojíždění. Cestujících by ale klidně mohlo být podstatě více, jen kdyby se dráhy inspirovaly v zemích, kde jsou vlaky rovněž nedílnou součástí života, nikoliv však nepříjemnou. Naopak.
TAV – Itálie
Itálie je opakem železniční problematiky České republiky. Lidé si tu na vlaky teprve zvykají a tyto tak zatím zaostávají za automobilovou a leteckou konkurencí. Možná i proto se společnost TAV snaží natolik, že Italům nabízí jednu z nejlepších železničních doprav v celé Evropě. Například provozem zatížený Řím už si vynikající vlakovou síť oblíbil. Není divu – příjemnému prostředí, dodržování jízdních řádů a relativně levnému jízdnému se odolává těžko.
ICE – Německo
Stejně jako my mají i Němci ve zvyku každý den pro dojíždění do práce využívat vlaků. Jenže se nemusí bát, že přijedou pozdě, navíc jim to nezabere příliš dlouho, ve vlacích dostanou příjemné občerstvení a všichni se na sebe usmívají.
Na delší cesty je potom jako dělaný populární InterCityExpress, který si všichni, kdo s ním někdy jeli, pochvalují. Veliké oblibě se těší i jeho noční vlaky, jež nabízí jedno z nejlepších pohodlí ve své kategorii.
Eurostar – Velká Británie
Angličané, Skotové, Irové i Velšané si svou železniční společnost Eurostar jen pochvalují. Není divu – opět vedle moc pěkně vybavených vlaků poskytuje i zaručenou dochvilnost, kterou zajišťují opravdu výkonné lokomotivy. Ty dokáží soustavu vagonů rozhýbat rychlostí až 300 km/h.
Nejlepší na tom je, že uvnitř vysokou rychlost prakticky nezaregistrujete, tedy pokud se zrovna nebudete dívat z okna na abnormálně rozmazané prostředí. V tomhle vlaku se projedete i Eurotunelem pod kanálem La Manche – když si objednáte cestu Londýn-Paříž.
Japan Railways Group – Japonsko
Japonsko je doslova železničním rájem a místní lidé své vlaky milují. Jak už to tak v zemi vycházejícího slunce bývá se vším, také vlaky jsou zde na technologické špičce vývoje a je celkem jedno, zda se jedná o Maglev nebo Šinkanzen. U obou si můžete být prakticky jistí, že dojedete na sekundu přesně.
A pokud se zrovna trefíte do jednoho z miliónu případů, kdy se to nepodaří, vrátí vám jízdné. Jízda japonským vlakem je zkrátka zážitkem, nejen proto, že jsou tak rychlé a bezpečné, ale především z toho důvodu, že ke zdejší kultuře prostě patří.
TGV – Francie
Zkratka pro francouzské rychlovlaky je natolik zažitá, že jistě není třeba upozorňovat na význam, jaký vlaky pro Francouze mají. Překvapivě to je země kvalitních vín a delikátních sýrů, kdo se s Japonskem přetahuje o pozici železniční velmoci.
Zatímco vlaky postavené na japonské technologii Maglev drží několik absolutních rekordů v rychlosti, je to právě TGV, které vozí pasažéry na normálních linkách nejrychleji – obvykle kolem 320 km/h. Samozřejmě ne všude, ale jen na těch nejuzpůsobenějších tratích s dostatečně velkým poloměrem zatáček.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 127