Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Valentino Rossi / foto: shutterstock

Valentino Rossi - italský nestárnoucí fenomén

Bude mu brzy 40. Je stále jeden z nejlepších. A je to Ital, který má rád Českou republiku! Jak se zapsal brněnský okruh do kariéry jednoho z nejúspěšnějších motocyklových závodníků?

Již zanedlouho otevře brněnský automotodrom své brány, aby přivítal účastníky a návštěvníky dalšího ročníku Grand Prix České republiky. Jednou z hlavních hvězd, která každoročně přiláká tisíce nadšených fanoušků, je bezesporu italská motocyklová legenda Valentino Rossi.

Ve stopách svého otce

Devítinásobný mistr světa, italský rodák z městečka Urbino, je právem považován za jednoho z nejskvělejších motocyklových jezdců všech dob. Už od malička měl ty nejlepší předpoklady k tomu, aby se z něj stal špičkový závodník. Svoji vášeň totiž zdědil po svém otci, Grazianu Rossi, který byl též úspěšným motocyklovým závodníkem. Ten svého největšího úspěchu dosáhl v roce narození malého Valentina, když skončil na třetím místě ve světovém šampionátu ve třídě do 250 cm³. Otcovo a synovo nadšení však příliš nepodporovala Valentinova matka, která se pro syna snažila najít nějaký bezpečnější sport. Původně plánované minibiky tak nahradily motokáry, ve kterých Valentino zaznamenal mnohé úspěchy, například na šampionátu v Parmě skončil v jedenácti letech na skvělém pátém místě. Sen o motocyklovém světě si však Valentino i přes matčinu nelibost začal stejně plnit. Z motokár jednoduše přesedlal na minimotorky a nastartoval tak kariéru úspěšného závodníka. Jen v průběhu roku 1991 vyhrál šestnáct oblastních závodů.

Začátky s týmem Aprília

Talent mladého jezdce nezůstal bez povšimnutí a brzy jej oslovil tým Aprília Sandroni, pod kterým začal závodit ve třídě do 125 cm³. Poprvé za Aprílii startoval v roce 1994 na italském mistrovství, odkud si odvezl krásné šesté místo, následující rok z tohoto šampionátu odjížděl již jako vítěz. Na Velké ceně silničních motocyklů to byl právě brněnský okruh, na kterém se mu podařilo vyhrát na motocyklu AGV Aprília RS125R jeho první Velkou cenu. Celkově skončil sice devátý, další rok však své umění vybrousil natolik, že v kubatuře do 125 kubických centimetrů vyhrál jedenáct z patnácti závodů a dojel si s přehledem pro titul mistra světa.

S Hondou až na vrchol

V roce 1998 přesedlal na třídu 250 cm³, avšak musel čelit mnohým problémům a nepříjemnostem. Celkově Rossi považoval tento rok za nejobtížnější ve své kariéře. Mohl za to jednak se stále zvyšující mediální tlak, jednak všeobecné očekávání špičkových výsledků od domovské stáje. V celkovém pořadí skončil nakonec druhý s pěti vyhranými Grand prix, následující rok se však opět vrátil na vrchol a získal titul spolu s vyhranými devíti Velkými cenami. Špičkový výkon nezůstal bez odezvy - Rossiho oslovil tým Honda s nabídkou závodit v tehdejší nejvyšší třídě silničních motocyklů – 500 cm³. I zde Rossi doslova ovládne motocyklový sport, když za čtyři roky zvládne vyhrát přes třicet závodů.

Zkušený závodník MotoGP trhá rekordy

V roce 2002 s přechodem do nově vzniklé třídy Moto GP jen potvrdí svoji formu a talent, nemá totiž oproti ostatním závodníkům sebemenší problém přesedlat na silnější motocykl s čtyřtaktním s objemem 990 cm³. Fantasticky zvládne vyhrát osm z prvních devíti závodů, celkově pak posbíral 11 vítězství a odstartuje tak sérii mistrovských titulů. Až do roku 2011 je pravidelně vidět na stupních vítězů, málokdy jinde než na nejvyšším postu. Těsně pod něj, na 2. místo, se opět vrací v roce 2014 a stejného výsledku dosahuje i v dalších dvou letech. Nechme se překvapit, jak úspěšný bude tento motocyklový závodník se startovním číslem 46 a přezdívkou The Doctor letos. Přímo v sedle jej můžete vidět již první srpnový víkend na brněnském okruhu, kde se zúčastní závodu Velké ceny České republiky.

Valentino Rossi - italský nestárnoucí fenomén

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!