Co to vlastně je MAKS?
Každé dva roky se konají v Moskvě letecké dny a show, spojené s veletrhem, na kterém je možné si prohlédnout poslední novinky aviacie i kosmického průmyslu. Veletrhu se účastní tradiční velcí hráči, jako je francouzský Airbus, americký Boeing, nebo britský výrobce motorů pro tyto letadla Rolls-Royce. Vedle nich už ale roste nevídaná konkurence z Číny, která zaplnila dokonce dva pavilony. Samozřejmě tu jsou zastoupeny i místní kapitáni leteckého průmyslu, tedy Mig, Suchoj, Iljušin a podobně. Velmi silnou účast zde má i Belgie, Bělorusko, Itálie a konečně i Česká republika. Vedle leteckých firem tu vystavují výrobci kosmických raketových motorů i samotných raketových nosičů. Podobné akce se v Evropě dělají jednou za 2 roky také ve francouzském Le Bourget nebo britském Farnborough. Veletrh a letecké ukázky se konají od 27.srpna do 1.září tohoto roku.
Hlavní hvězdy leteckých ukázek
Největší letadlo, které se na veletrhu předvedlo a ještě předvede, je francouzský Airbus A350. Tento obr o sobě dal vědět mohutným záběrem motorů Rolls-Royce Trent XWB. Jakmile se ovšem odlepil od země, diváci užasli, jak prudce stoupá, až se chvíli zdálo, že se zastaví, nebo převrátí. Při průletech a manévrech nad letištěm bylo vidět, že jsou všichni překvapeni tichostí jeho motorů. Skutečně dokonalý výrobek.
Po Airbusu se vydal do vzduchu MS-21, novinka ruské výroby pro konkurenční boj s Airbusem A320 a Boingem 737 MAX (i když ten už možná po dvou pádech dobojoval). Byl trochu zastíněn mohutností Airbusu A350, ale i on se předvedl v dobrém světle a manévry byly na tak velké letadlo celkem obratné. Z „velkých“ dopravních letadel pak uzavíral přehlídku Suchoj Superjet 100.
Co se týče vojenských letadel, asi největší údiv vyvolávaly manévry nové stíhačky Suchoj SU-57. Letadlo se dokázalo za letu otočit zadkem ve směru letu, stejně tak, jako se zastavit na místě, nebo dělat až neuvěřitelné kličky. Zatím se jich vyrobilo 10 prototypů a nabíhá sériová výroba. Naopak, konkurent Suchoje Mig-35 spíše získával body tím, že se nechal vystavovat s kráskami oblečenými do leteckých uniforem a také tím, že do sebe nechal nahlížet ruského a tureckého prezidenta. Šel na to prostě jinak…
Statické exponáty
Na příchodové ploše stály dvě řady starších i novějších letadel, včetně největšího nadzvukového super-bombardéru TU-160 a jeho menších a pomalejších kolegů TU-22M a turbovrtulového TU-95. Mezi vrtulníky vzbuzoval pozornost hlavně obrovský Mi-26, který má délku neuvěřitelných 33 metrů a může převážet až 85 vojáků v plné zbroji. Dále zde byl brazilský Embraer 195, turbovrtulový IL-114 nebo letecká laboratoř IL-76.
Asi největší zájem ovšem vzbuzoval starý sovětský nadzvukový letoun TU-144, který tehdy vznikl jako konkurence Concorde. Po uzavření prohlídek jeho interiéru se s tím poslední skupinka návštěvníků nechtěla smířit a do letounu se doslova protlačila. Velkému zájmu se taky těšily prohlídky interiérů už zmíněného MS-21 (uspořádaného do 2 tříd) a makety čínsko-ruského širokotrupého dálkového letounu CRAIC CR929 uspořádaného do třech tříd. První z nich by měl létat s cestujícími za 2 roky, druhý za 4 roky.
Česká účast
Jak již bylo naznačeno v nadpisu, česká účast zde byla na úrovni takových zemí, jako je Itálie, Francie, nebo Německo. Hlavním účastníkem tu byl pochopitelně kunovický Let se svým modernizovaným Turboletem L-410NG. Tento letoun má kapacitu 19 míst a může startovat i z nezpevněných ploch. Výrobce přímo na veletrhu zaznamenal úspěch v podobě dodávky dvou Turboletů do Archangelské oblasti na severu Ruska. Let (dnes oficiálně Aircraft Industries) má i větší ambice, obnovit výrobu „velkého Turboletu“ L-610. Tím by se už dostal na úroveň letadel ATR-42, které mají třeba České aerolinie.
Naše účast ale nebyla jen o Turboletu. Například náš výrobce Czech Sport Aircraft má velké šance na úspěch v kategorii sportovních letadel. Vždyť působí v 30 zemích a dodal už do celého světa přes 650 letounů. Náhradními díly chce ruský trh zásobit také jihočeský Jihostroj. Zkušenosti a kapacitu k tomu určitě má. Na veletrhu vystavuje kromě výše uvedených dalších 6 českých firem, účastní se ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo zahraničních věcí, české velvyslanectví v Rusku a celé je to zastřešováno Asociací českého leteckého průmyslu. To dokazuje technologickou vyspělost naší celkem malé země. Držme tedy našim palce, ať se jejich výrobky v Rusku nejen uplatní, ale také osvědčí!
Česká letadla dobývají Rusko
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!