V roce 1989 lidé používali hromadnou dopravu více, než nyní. Nároky na ní byly tedy vysoké a československý průmysl chrlil autobusy, trolejbusy i tramvaje v obrovských počtech. Mnoho z nich se tehdy i vyváželo a čas ukázal, že to byly velmi spolehlivé a trvanlivé výrobky. Existovaly verze pro městskou dopravu, ale i pro dálkové zájezdy a speciální určení. Pojďme si projít nejtypičtější představitele tehdejší doby.
Autobus Karosa řady Š
Na konci socialismu byl tento typ už trochu zastaralý, protože se vyráběl v letech 1964 až 1981. Byl nástupcem Škody 706 RTO, takzvané „Okurky“, která už nároky hromadné dopravy nesplňovala. Karosa řady Š dostala poměrně atraktivní vzhled se čtyřmi předními světlomety a rohovými stropními okny, pro městský provoz byla určena verze ŠM11. Cestující na těchto městských autobusech ocenili zejména troje dveře, které urychlovaly výstup a nástup cestujících.
Autobus Karosa B 731
Řada autobusů Š byla od roku 1981 nahrazována novější modelovou řadou 700. Pro městskou dopravu byl určen vůz B 731. Jedná se o první „hranatou“ karosu s jednolitým čelním sklem. V roce 1989 to byl i nejtypičtější autobus brázdící naše velká města. Motor LIAZ poskytoval na svou dobu dostatečnou sílu. Poslední vyráběné kusy byly už osazeny agregáty Renault.
Autobus Ikarus 280
Tento maďarský vůz řady 200, který připadal na městskou dopravu, byl znám svojí načervenalou barvou a obtížným dlouhým řazením. Vzhledem k oné barvě a zemi původu se mu někdy přezdívalo „Čabajka“. Ikarusy se vyvážely do mnoha zemí tehdejšího světa, a mohli jste je tedy potkat kdekoliv, včetně kapitalistických zemí. U nás poslední vozy sloužily až do roku 2008. Například v Maďarsku však jezdily ve velkých počtech ještě poměrně nedávno.
Trolejbus Škoda 9Tr
Koncem 80. let byl tento vůz už zastaralý, jelikož výroba skončila v roce 1981. Ovšem na začátku jeho dráhy, tedy na konci 50. let to byl doslova převratný typ a poptávka po něm byla celosvětová. Nabízel nástup a výstup cestujících třemi dveřmi, mohl jet rychlostí 60 km/h a měl kapacitu 80 pasažérů. Bylo vyrobeno neuvěřitelných 7372 kusů, po sovětském ZiU-9 je tak druhým nejvíce vyráběným trolejbusem na světě. Vyvezl se v mnoha kusech do zahraničí, kromě socialistických zemí například do Norska.
Trolejbus Škoda 14Tr
Zahájení výroby tohoto nástupce úspěšného typu 9Tr se událo v roce 1981 a vydržel v produkci dlouhých 17 let. Přitom nebylo vůbec jisté, že trolejbus vznikne, neboť se předpokládalo jejich nahrazení autobusy. Ovšem ropná krize v 70. letech vrátila projekt do realizace. Typ byl opět velmi úspěšný a vyrobilo se přes 3 tisíce kusů, setkáváme se s ním dodnes.
Tramvaj Tatra T3
V případě tramvají nás ovšem nečeká žádná nostalgie. Naše největší města měla tramvajové sítě a ty byly v roce 1989 obsazeny jedním jediným typem – Tatrou T3. Výroba začala v roce 1962 a trvala úctyhodných 35 let až do roku 1997. Z toho vyplývá, že se s jejími modernějšími modifikacemi setkáváme dodnes. Produkce dosáhla neuvěřitelného čísla 14 tisíc kusů a Tatra T3 se tak stala nejvíce vyráběnou tramvají na světě. Tento typ se vlastně stal synonymem slova tramvaj a i dnes, více než 20 let po ukončení výroby, se s ním můžeme setkat nejen u nás, ale i v zahraničí.
Metro v Praze
Podzemní dráhu mělo v roce 1989 a má i dnes pouze naše hlavní město. Tento typ městského dopravního prostředku byl však jediný, který se nevyráběl u nás. Dodával jej Mytiščinský strojírenský závod nedaleko Moskvy, jehož produkce mířila i do ostatních zemí tehdejšího východního bloku. Starší typ Ečs jezdil na pražských linkách od počátku, tedy od roku 1974 až do konce devadesátých let. Novější typ 81-71 zahájil svůj provoz v pražském podzemí v roce 1978. Ani tady příliš nostalgie není, modernizované vozy tohoto typu jezdí v Praze dodnes.
Co říci závěrem? Současné dopravní prostředky MHD jsou určitě modernější a pohodlnější, než ty před 30 lety. Ale ani tehdejší vozy nebyly špatné a obstály v nárocích na hromadnou dopravu, která se přeci jen využívala více, než dnes. Auto prostě každý neměl. Trvanlivostí naše autobusy, trolejbusy a tramvaje prokázaly svou kvalitu. Na rozdíl od dnešní doby se s výjimkou vozů metra vyvíjely a produkovaly u nás. Dnes prostředky hromadné dopravy dovážíme, nebo je cizí vlastník u nás vyrobí.
MHD před 30 lety aneb čím jsme jezdili v roce 1989 do práce
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!