V roce 2006 bylo vyřazeno prvních 10 letadel a od té doby jich podobný osud potkalo už 27. Koncem dubna uloží americké letectvo 45 kusů "nočních jestřábů" Nighthawk do hangárů v Nevadě, kde budou zakonzervovány pro případ potřeby.
27 let ve službě
První aktivně nasazený pro radary neviditelný letoun tak odchází po 27 letech do zaslouženého důchodu. Při uvedení do služby v roce 1983 si na první bojové nasazení musel počkat až do panamské invaze v roce 1989.
Pak se na noční obloze pohyboval nepozorovaně jako černý stín v operaci Pouštní bouře či během při bombardování Jugoslávie v roce 1999.
Myšlenka neviditelnosti není žádnou novinkou, H.G. Wells s ní operoval ve svém románu již v roce 1897. Ale věda dosud nenašla přijatelné technické řešení, které by tento sen všech generálů umožnila.
Pokud se ovšem budeme bavit o radarové neviditelnosti, odpovědi začaly nacházet armády už během druhé světové války. Použitelné řešení umožnil až masivní rozvoj výpočetní techniky a její proniknutí do konstruktérských metod a vlastního řízení letu. Americká firma Lockheed Martin se tak mohla pustit do práce jejímž výsledkem byl futuristický projekt F-117.
Pomáhá i speciální nátěr
Použitá řešení „neviditelnosti“, která měl na svědomí tým nazývaný Skunk Works, se zakládají na jednoduché myšlence minimalizace radarového odrazu letounu. Povrch tvořící rovné a hranaté plochy totiž odráží radarové paprsky do různých směrů a ne tedy zpět k radaru.
Svůj díl si bere i speciální nátěr pohlcující radarové paprsky. Ovšem letadlo s podobnou aerodynamikou je vysoce nestabilní a není v silách lidského pilota udržet stroj ve vzduchu. Zde nastupují výkonné počítače, které už dokáží tento handicap korigovat.
Obrázek o přínosu k modernímu stylu válčení nám dávají statistiky z operace Pouštní bouře. Přes 1300 letů NightHawků činilo sice jen dvě procenta všech amerických letů, ale během nich bylo zasaženo 40 % strategických cílů. To vše bez ztráty jediného letounu. I během celé kariéry, trvající bezmála třicet let, bylo ztraceno pouhých 7 letounů.
Ale kořeny 117ky sahají do počátku 70. let. Z dnešního pohledu už tedy nevyhovuje hlavně po ekonomické stránce. A navíc, pokud si má americká armáda vybrat mezi F-117 a stroji nové generace B-2 či F-22, je volba jasná.
Video:
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 67