Nižší spotřeba, než u nafty
Spotřeba u zkapalněného zemního plynu se měří v kilogramech, na rozdíl od nafty, benzínu a LPG, u kterých je měrnou jednotkou litr. Kilogram CNG poskytuje více než o třetinu vyšší výhřevnost, než litr benzínu, proto na něj ujedete o nějakých 40 procent více, než na litr benzínu. U nafty je tento rozdíl 25-30 procent. 1 kilogram CNG stojí v dnešní době o 3-6 Kč méně, než litr benzínu či nafty a ujedete na něj o 25-40 procent více kilometrů. Z hlediska provozních nákladů se tedy rozhodně vyplatí.
Ekologie
CNG produkuje o 75 procent méně oxidů dusíku, než obyčejné palivo a o 25 procent méně oxidu uhličitého. Navíc, nevznikají téměř žádné pevné částice. U elektromobilů sice běžný provoz způsobuje nulové emise, to ovšem neplatí pro výrobu baterií, jejich likvidaci a samozřejmě i výroba energie, kterou se elektromobily dobíjejí. U nás je minimum energie získáváno z obnovitelných zdrojů, když se připočte jádro, dělá to nějakých 50 procent. Téměř polovina energie se stále získává spalováním uhlí, což je velmi neekologické. Nejvíce neekologickou věcí na elektromobilech je likvidace staré baterky.
Náklady oproti jiným typům pohonu
Automobil na stlačený zemní plyn je dražší o nějakých 40 tisíc Kč, než běžný benzínový, jakmile však začnete najíždět kilometry, tento rozdíl se rychle snižuje. Navíc platíte jen poloviční poplatky za dálniční známky a firemní zákazníci vůbec nemusí platit silniční daň. Tento fakt sám o sobě vynuluje vyšší pořizovací cenu během pár let, levnější provoz je tedy už čistou úsporou.
Životnost nádrží CNG je 15 let, někdy až 20. Jejich výměna vyjde (v závislosti na velikost a výrobci) kolem 30 tisíc Kč. To je však velmi málo ve srovnání s elektromobily. Tam dáte za nové baterie po 3-5 letech provozu statisíce.
Jako poslední je potřeba zmínit, že případní nepoctiví zaměstnanci se služebními vozy si nemohou „odlévat“ do kanystru a tím okrádat svého zaměstnavatele.
Nevýhody a jak je minimalizovat
Nevýhodou provozu CNG je malý dojezd, je to v současnosti 350-450 kilometrů, což je proti naftovému autu polovina, nicméně stále hodnota, o které si mohou nechat běžné elektromobily jen zdát. Čerpacích stanic je také méně, je jich v České republice okolo 250, což je počet běžných benzinových/naftových čerpacích stanic v Libereckém kraji, méně jich má jen kraj Karlovarský. Firmy si však mohou pořídit vlastní plničku, 30 tisíc stojí pomalá (doplňuje se okolo 8 hodin), nebo kolem 150 tisíc rychlá klasická. Cena plynu pro firmy, pokud jej mají zaveden, je poloviční oproti prodejním cenám na veřejných čerpacích stanicích, úspora je tedy v tomto případě obrovská. Poslední nevýhodou, kterou je potřeba zmínit, se jeví nemožnost parkování v některých podzemních garážích. Je to sice méně časté, než u LPG, přesto se to vyskytuje poměrně často.
Sečteno a podtrženo, CNG je v současnosti asi nejekologičtější způsob individuální dopravy, jen je na pořízení trochu dražší a lidé k němu jen postupně odbourávají nedůvěru.
Zdroje:
(1) eurocng.cz
(2) autoforum.cz
Auta s pohonem na CNG jsou zajímavým kompromisem mezi ekologií a výkonem
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 1