Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Mrtvoly v crash testech? Realita!

Crash testy jsou jedněmi z nejdůležitějších výstupních prověření nových automobilů.

Mají zajistit co možná největší bezpečnost pasažérů a lidé na ně dají čím dál tím více. Za kvalitu si raději připlatí.

Mrtvoly za volantem
Jenže jak dosáhnout co nejautentičtějších výsledků? Plastové figuríny nemají fyziognomii lidského těla, takže pochopitelně nejsou dokonalé. Co takhle použít mrtvoly?

Podle švédského listu Expressian se k tomuto přístupu v poslední době uchýlil přední světový výrobce aut, společnost General Motors. Novinám to řekl jeden ze specialistů, který se podílel na testování bezpečnosti vozů Saab, jež patří do amerického koncernu.

Jde sice jen o nepotvrzené nařknutí, ovšem vzhledem k minulosti, kde se několik takových případů již objevilo, to není nic tak překvapivého.

Zhruba do padesátých let minulého století se výrobci vozů domnívali, že lidské tělo nemůže přežít žádnou vážnou bouračku, tudíž se bezpečnostními prvky kdovíjak nezaobírali.

Mrtvoly zachraňují
Ale již brzy se začalo blýskat na větší bezpečnost za volantem. Detroitská státní univerzita provedla několik testů právě s těly nebožtíků a došla k tehdy velmi překvapivému závěru – a sice, že lidské tělo za určitých podmínek vydrží i silnější náraz.

Od té doby probíhají crash testy, jejichž snahou je zajistit právě bezpečné podmínky. Podle jedné studie zajistilo svého času použití jediné mrtvoly pro testování přežití 61 lidí díky pásům a 147 díky airbagům. Ročně zapojení mrtvol do testů zachránilo zhruba 8500 životů.

Nyní se kvůli etickým standardům používají především věrně zkonstruovaní panáci, sem tam se ale výzkum s mrtvolami objeví. Jde přitom o těla, jejichž „majitelé“ před smrtí svolili k využití pro vědecké účely. V roce 2005 podobný případ řešilo například Rakousko.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 129