Ale kde vybírat, pokud vás zajímá design a sportovní duch? Přece v Itálii, tam buší opravdové cuore sportivo.
A proto jsme vybrali deset aut, které mají v rodném listu místo narození Itálii. Kousky, které mají duši a zapsaly se nejen do historie, ale hlavně do paměti nadšených řidičů.
FIAT Panda
Debutovala už v roce 1980 a dokonce se stihla stát evropským autem roku. Těžko uvěřit, že tyto dvě krabice od ovesných vloček měl na svědomí věhlasný Giugiaro.
V jednoduchosti je síla, a tak Panda vydržela ve výrobě až do roku 2003, kdy byla nahrazena další – stejně povedenou generací.
Maserati Bora
U Bory už lze věřit, že se jedná o další výtvor od Giugiara. Kupé klasických tvarů se vyrábělo od roku 1971 dlouhých děvět let.
Pokud jste na to měli koule, mohli jste šlápnout uprostřed uloženému V8 na krk a vystřelit až na 265 km/h. Touto rychlostí se dnes tyto vozy už určitě nepohybují, ale mistrovským designem určitě stále upoutají i na hollywoodském bulváru.
Ferrari 308 GTB/GTS
Někteří zarytí fandové Ferrari se nemohou smířit s vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Prostě jim čtyři válce chybějí. Pokud si ale vyberete model z rozmezí 1982-1984 se vstřikováním paliva a čtyřmi ventily na válec, dostanete dost vjemů na to, abyste je mohli roznést. Ostatně, dostalo požehnání od samotného Il Commendatoreho.
Lancia Stratos
Nadvládu Lancie, kterou dokonal model Delta, vytvářel i speciál, jenž si své srdce vypůjčil od Ferrari.
Vidlicový šestiválec o objemu 2,5 litru z Dina byl v základu vyladěn na 140 kW. Jeho umístění uprostřed spolu s krátkým rozvorem a malou hmotností dělalo z Stratosu exceletní závodní náčiní. V rukou amatéra ovšem bohužel také smrtící zbraň.
Alfa Romeo Spider
Tato Alfa byla občas přezdívána jako Ferrari pro chudé, což ovšem nebyla invektiva, nýbrž to bylo naopak myšleno jako kompliment.
O tom ostatně svědčí i počet let, po které se vyráběla. Neuvěřitelných 27 roků, v rozmezí let 1966 – 1993, přitom si vždy, přes občasné zásahy designérů, vůz zachoval duch Itálie s plátěnou stahovací střechou.
Ferrari 250 GTO
Pouhých šestatřicet kousků téhle automobilové nádhery bylo vyrobeno v polovině šedesátých let. Nádherný design, strašidelné výkony a závodní úspěchy – to je tajemství GTO.
Mimochodem, pokud se podobný krasavec dostane do aukční síně, jsou ve hře desítky miliónů. A mluvíme o dolarech, ne o korunách...
FIAT 500
Francie má svou 2CV, Německo Brouka a Itálie? Ta se zase pyšní pětistovkou. Tento malý fiátek doslova postavil Itálii na 4 kola. První motory měly objem pouhých 479 ccm a výkon třinácti koní. Svůj úkol ovšem plnily dokonale.
Levné lidové auto začalo v roce 1957 novou éru italského motorismu a svůj hold mu nyní retrodesignem vzdává i nová generace uvedená na trh v roce 2007.
Lamborghini Countach
Jsou auta, která mají vlastní hlavu, či spíše povahu býka z koridy. Takový je i Countach. Vyžaduje od řidiče respekt a ovšemže i trošku té pokory. Automobilka, která začínala s traktory, dokázala tento bolid udržet ve výrobě v období let 1974 – 1990.
Během téhle doby se hodně konkurentů snažilo urvat jeho skalp, ale z Lamba se postupem času stával čím dál více výkonější a - pravda - také "ospojlerovanější" stroj.
Ferrari Enzo
Kdo by měl mít větší právo na první místo než Ferrari? A pokud se navíc perla z Maranella jmenuje po svém stvořiteli, tak už se není vůbec o čem bavit.
Ferrari začalo techniku z F1 používat už v modelu F40, ale Enzo je mistrovskou ukázkou skloubení závodních technologií a civilního designu v jednom harmonickém celku. Prostě ultimátní italské auto jak má být...
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 118