Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ferrari Enzo / foto: Shutterstock

Nejlepší italské káry všech dob

Německá auta jsou strojená, francouzská uhoupaná, americká lze označit jako XXL a pro technokraty je zde japonská produkce.

Ale kde vybírat, pokud vás zajímá design a sportovní duch? Přece v Itálii, tam buší opravdové cuore sportivo.

A proto jsme vybrali deset aut, které mají v rodném listu místo narození Itálii. Kousky, které mají duši a zapsaly se nejen do historie, ale hlavně do paměti nadšených řidičů.

FIAT Panda

magazin.cz
Debutovala už v roce 1980 a dokonce se stihla stát evropským autem roku. Těžko uvěřit, že tyto dvě krabice od ovesných vloček měl na svědomí věhlasný Giugiaro.

V jednoduchosti je síla, a tak Panda vydržela ve výrobě až do roku 2003, kdy byla nahrazena další – stejně povedenou generací.

Maserati Bora

magazin.cz
U Bory už lze věřit, že se jedná o další výtvor od Giugiara. Kupé klasických tvarů se vyrábělo od roku 1971 dlouhých děvět let.

Pokud jste na to měli koule, mohli jste šlápnout uprostřed uloženému V8 na krk a vystřelit až na 265 km/h. Touto rychlostí se dnes tyto vozy už určitě nepohybují, ale mistrovským designem určitě stále upoutají i na hollywoodském bulváru.

Ferrari 308 GTB/GTS

magazin.cz
Někteří zarytí fandové Ferrari se nemohou smířit s vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Prostě jim čtyři válce chybějí. Pokud si ale vyberete model z rozmezí 1982-1984 se vstřikováním paliva a čtyřmi ventily na válec, dostanete dost vjemů na to, abyste je mohli roznést. Ostatně, dostalo požehnání od samotného Il Commendatoreho.

Lancia Stratos

magazin.cz
Nadvládu Lancie, kterou dokonal model Delta, vytvářel i speciál, jenž si své srdce vypůjčil od Ferrari.

Vidlicový šestiválec o objemu 2,5 litru z Dina byl v základu vyladěn na 140 kW. Jeho umístění uprostřed spolu s krátkým rozvorem a malou hmotností dělalo z Stratosu exceletní závodní náčiní. V rukou amatéra ovšem bohužel také smrtící zbraň.

Alfa Romeo Spider

magazin.cz
Tato Alfa byla občas přezdívána jako Ferrari pro chudé, což ovšem nebyla invektiva, nýbrž to bylo naopak myšleno jako kompliment.

O tom ostatně svědčí i počet let, po které se vyráběla. Neuvěřitelných 27 roků, v rozmezí let 1966 – 1993, přitom si vždy, přes občasné zásahy designérů, vůz zachoval duch Itálie s plátěnou stahovací střechou.

Ferrari 250 GTO

magazin.cz
Pouhých šestatřicet kousků téhle automobilové nádhery bylo vyrobeno v polovině šedesátých let. Nádherný design, strašidelné výkony a závodní úspěchy – to je tajemství GTO.

Mimochodem, pokud se podobný krasavec dostane do aukční síně, jsou ve hře desítky miliónů. A mluvíme o dolarech, ne o korunách...

FIAT 500

magazin.cz
Francie má svou 2CV, Německo Brouka a Itálie? Ta se zase pyšní pětistovkou. Tento malý fiátek doslova postavil Itálii na 4 kola. První motory měly objem pouhých 479 ccm a výkon třinácti koní. Svůj úkol ovšem plnily dokonale.

Levné lidové auto začalo v roce 1957 novou éru italského motorismu a svůj hold mu nyní retrodesignem vzdává i nová generace uvedená na trh v roce 2007.

Lamborghini Countach

magazin.cz
Jsou auta, která mají vlastní hlavu, či spíše povahu býka z koridy. Takový je i Countach. Vyžaduje od řidiče respekt a ovšemže i trošku té pokory. Automobilka, která začínala s traktory, dokázala tento bolid udržet ve výrobě v období let 1974 – 1990.

Během téhle doby se hodně konkurentů snažilo urvat jeho skalp, ale z Lamba se postupem času stával čím dál více výkonější a - pravda - také "ospojlerovanější" stroj.

Ferrari Enzo

magazin.cz
Kdo by měl mít větší právo na první místo než Ferrari? A pokud se navíc perla z Maranella jmenuje po svém stvořiteli, tak už se není vůbec o čem bavit.

Ferrari začalo techniku z F1 používat už v modelu F40, ale Enzo je mistrovskou ukázkou skloubení závodních technologií a civilního designu v jednom harmonickém celku. Prostě ultimátní italské auto jak má být...

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 118