Zatímco v prvním jsme omezeni atmosférou, z pilota se po překročení její hranice stává astronaut, v případě občana Ruska kosmonaut, rychlostní rekordy takové omezení nemají a padají stále.
Vrtulová letadla s pístovým motorem mezi ty nejrychlejší určitě nezařadíme. Tento princip pohonu má svá fyzikální omezení a nárůst každého km/h nad současný rekord 850 km/h v podání letounu Grumman F8F-2 Bearcat „Rare Bear“ by si vyžádal navíc výkon ve stovkách koňských sil. S tím by šel ruku v ruce nárůst hmotnosti a to je začarovaný kruh.
Proudové stroje jsou na tom výrazně lépe, ale tím nejrychlejším, co se pohybuje v atmosféře, také nejsou. A to přesto, že dlouhá léta panovaly v rychlostních tabulkách. Dnes se zmohou maximálně na třetí místo, a to ještě se stařečkem, jehož první vzlet se odehrál v roce 1963. Je to tím, že konstrukce proudového motoru přestává být tím pravým ořechovým, jakmile se začneme blížit hranici pětinásobně překonávající rychlost zvuku.
1. X-43 Mach 10
Tento relativně malý (délka 3,6 metru, rozpětí 1,5 metru) bezpilotní model dosáhl rychlosti 10 Mach díky scramjetovemu pohonu. Do vzduchu byl vynesen pomocí strategického bombardéru B-52 a na 5 Mach byl urychlen pomoci klasického raketového pohonu. Teprve pak přišel na řadu scramjet, tedy náporový motor s nadzvukovým spalováním. Ten by měl být pohonem budoucnosti pro rychlosti kolem 15 Mach.
2. X-15 Mach 6,72
Tento stroj by se dal spíše označit za experimentální raketoplán, ale je v tomto žebříčku prvním, na jehož palubě se při rekordu nacházeli lidé. Stejně jako X-43 startoval z B-52 a krom rychlostního rekordu dokázal vystoupat do výšky 107,96 km. Jako pohonná jednotka sloužil raketový motor o tahu 313 kN. Nešlo však jenom o rekordy, během tohoto programu bylo získáno mnoho dat později využitých například při programu Apollo.
3. SR-71 Blackbird Mach 3.2+
Na třetím místě se umístil první letoun, který si toto označení opravdu zaslouží a dočkal se i pravidelného provozu v amerických službách. Ať už jako špionážní či výzkumný pod hlavičkou NASA. Spíše se však jedná o skupinu letadel s stejným konstrukčním základem. A-12, SR-71 a YF-12. V oficiálních rekordních tabulkách FAI je zapsán SR-71 s rychlostí 3529,56 km/h z roku 1976. Svého času byl rekordem i dostup, jenž se pohyboval na hranici 26 000 m.
4. MiG-25 Foxbat Mach 3,2
Tento ruský letoun měl za úkol například omezit špionážní lety, při kterých byl díky výšce a rychlosti Blackbird nepolapitelný. Speciálně upravený kus dosáhl dokonce dostupu 37 650 m, to z něj spolu s maximální rychlostí 3,2 Mach dělalo nejvýkonnější bojový letoun tehdejší doby. Jako perlička se traduje, že díky použití vakuových elektronek byl radar Smerč-A nejen odolný vůči EMP, ale také extrémně výkonný. Pokud byl použit na zemi, dokázal díky pulzu o výkonu 500 kW zabít na vzdálenost několika set metrů menšího savce – třeba králíka.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 85