Těžko byste hledali jinou společnost, která je tak nerozlučně spjata s internetem. Jde o krále nejvýsostnějšího oboru, který je na internetu k nalezení – internetových vyhledávačů. Na školách je dávána jako vzor skvěle řízeného podniku.
A ani sami zaměstnanci nemají nejmenší důvod si stěžovat. Zatímco v jiných obřích korporacích často musí sloužit přesčasy v nepříjemném prostředí a nejsou zrovna adekvátně zaplaceni, Google dělá vše pro to, aby jim vytvořil prostředí, ve kterém je práce bude bavit.
Pojďme Googlu nahlédnout pod pokličku, kde se skrývá řada zajímavých, nepříliš známých faktů.
Miliarda na jídlo
Google nikdy nešetřil na svých zaměstnancích. Jednou z věcí, kterou si tzv. googleři pochvalují nejvíce, jsou restaurace, jež jsou v centrálách společnosti po celém světě. Zaměstnanci v nich mají na výběr z řady velmi kvalitních jídel. Přitom dva pokrmy denně jim platí firma.
Kromě toho se mohou zastavit v interních kavárnách, kde diskutují a pracují na noteboocích připojených na firemní síť. Google si velmi zakládá na delikatesách, které nabízí právě v kavárnách a různých barech. Na dotování jídla pro zaměstnance padne každoročně více než miliarda korun.
Tím však zaměstnanecký komfort nekončí. V sídlech společnosti můžete navštívit třeba posilovnu, basketbalová či fotbalová hřiště, kadeřníka, manikérku, doktora, masáže, výuku cizích jazyků nebo dokonce automobilový servis.
Původně se jmenoval BackRub
Jako snad každá větší společnost, která je úspěšná, a u těch internetových to platí dvojnásob, má také Google velmi zajímavé začátky, na něž se skvěle vzpomíná. Původně to měl být pouhý školní projekt studenta univerzity ve Stanfordu Larryho Page. Brzy se k němu připojil Sergey Brin a vzniklo tak zakladatelské duo, jež zpočátku každý odsuzoval k neúspěchu.
Podle svých vlastních slov se oba zakladatelé neustále hádali a měli odlišné vize. Pokaždé však dokázali dojít k nějakému kompromisu a jak se ukázalo, šli přímo zlatou cestou.
Původně se jejich projekt jmenoval BackRub, což má v angličtině sexuální konotace. Proto později zvolili neutrálnější Google (vznikl ze slova „googol“, což je výraz pro mocninu deseti na stou). Jméno se profláklo natolik, že bylo roku 2006 zařazeno do několika prestižních slovníků.
Google ztrácí půldruhé miliardy kvůli štěstí
Když se dostanete na hlavní stránku Google, moc toho tam neuvidíte. Pod oknem pro vyhledávaný výraz jsou však dvě tlačítka. V české verzi to je „vyhledat Googlem“ a „zkusím štěstí“. Zatímco první volba vám vypíše všechny relevantní odkazy, druhá vás zavede přímo na první z odkazů, přičemž ostatní vynechá.
Na první pohled na tom nic není – kdo chce ušetřit čas, klikne na druhou volbu. Jenže pod povrchem se skrývají vysoké ztráty pro Google, který tak přichází o možnost zobrazit reklamu a placené odkazy.
Odborníci odhadují, že takto společnost každoročně přijde o 110 miliónů dolarů, tedy zhruba půldruhé miliardy korun. A proč se tedy na štěstí nevykašle? Jednoduše proto, aby lidem dávala tušit, že nejde jen o peníze, ale i o ně.
Google prohlíží vaše emaily
Pokud máte emailovou schránku u Google a těšíte se z jejích komfortních funkcí a bohaté kapacity, začněte krotit své nadšení. Není žádným velkým tajemstvím, že Google prohledává každý odeslaný a přijatý email a hledá slova, na která by vám mohl nabalit reklamu, respektive zobrazovat takovou reklamu či odkazy, jež by vás mohly zaujmout.
Na Google se ale snáší i další kritika, například za narušování soukromí. Některé ze služeb poskytují fotografie ve vysokém rozlišení z kamer rozmístěných všude možně. A snímky pořízené satelity a zobrazené na Google Earth mnohdy zabíraly lidi dělající soukromé či podivné věci.
Je tu také kontroverze v podobě cenzurování obsahu v některých státech. Google ustoupil například nátlaku čínské vlády, a aby mohl v nejlidnatější zemi světa vůbec podnikat, vytvořil speciální verzi vyhledávače, která automaticky cenzuruje výrazy, jež považují čínské úřady za závadné.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 73