Vykašlat se na auto a jezdit na kole? Pro sportovce možná. Hledat levné pumpy? Dnes už cenové rozdíly nejsou takové jako dříve a prostor pro vlastní cenovou strategii se značně omezuje. Přestavit auto na plyn nebo zkusit nějakého toho hybrida? To zní dobře, ale bez paliva to stejně nepůjde. Navíc takový nákup něco stojí.
Ti, kdo chtějí ušetřit, nakonec stejně dojdou ke starým dobrým osvědčeným metodám maximálně efektivní jízdy. Prozradíme vám ty nejdůležitější. A dodáváme, že i šetřit se musí s rozumem a ohledem na okolní provoz. Bezpečnost a ohleduplnost je vždy nad snahou o šetření.
Pozor na otáčky
Jezdit úsporně rozhodně neznamená jezdit pomalu, i když bleskové starty se spálenou gumou ve vzduchu byste si asi měli odpustit. Při startování byste rozhodně neměli šlapat na plyn. Po rozjetí to chce okamžitě zařadit dvojku a poté třemi čtvrtinami stisknutého plynu zrychlovat.
Jakmile dosáhnete kýžené rychlosti, je vhodné ji udržovat při relativně nízkých otáčkách. Ani ve městě není problém jezdit na čtyřku a nepřekročit přitom rychlostní limit. Podřazujte jen, když je třeba opravdu zpomalit. Pamatujte, že téměř každá změna rychlostního stupně si vyžádá plynovou korekci. A to stojí peníze.
Jezdit konstantně
Velkým žroutem paliva je hektická jízda. Neustálé zrychlování a zpomalování dělá divy nejen se žaludkem spolujezdce, ale i s obsahem nádrže, který mizí, jako kdyby se vypařoval. Dívejte se dopředu, a když před sebou vidíte červenou, rozhodně nepřidávejte, ale snažte se pouze plynule dojet. V ideálním případě vám naběhne zelená, aniž byste museli zastavit.
Správné využívání světel
K semaforům nemusíte dojíždět na neutrál. Naopak se vyplatí co nejvíce využít brzdícího efektu motoru. Většina aut i se zařazeným rychlostním stupněm žere minimálně paliva. Navíc, když blikne zelená, můžete hned plynule navázat jízdu.
Vyhněte se krátkým jízdám
Jistě, je to pohodlné, když si zajedete do sámošky pro rohlíky, do bankomatu vybrat peníze nebo ke kamarádovi pro CDčka. Problém je, když jsou to třeba jen několikasetmetrové cesty. Takové se opravdu vyplatí absolvovat na kole nebo pěšky. Když už to musí být, co takhle navázat více zastávek do jednoho delšího kolečka?
Principálně je totiž každé auto nenasytným žroutem, který zvládne jednoduše schlamstnout 30 litrů na sto kilometrů. Ne, nebojte se, průměrně to tak hrozné není, ale po studeném startu je auto skutečně velmi při chuti a zhruba první dva kilometry si bere bohatou dávku benzínu či nafty.
Vypínat motor
Na každém semaforu samozřejmě motor vypínat nemusíte. Ovšem třeba před železničním přejezdem, kde zrovna zaklapla závora, se to vyplatí. Obecně se to vyplatí vždy, kdy budete stát více jak dvacet vteřin. O baterku a startér se bát nemusíte – častější starty vydrží bez problému. Ostatně systém vypínání motoru při zastavení auta dnes dodávají i samy automobilky.
Pryč se zbytečnými krámy
Dovolená skončila, ale vy stále jezdíte s rakví na střeše, nejlépe ještě plnou? Možná je to pohodlné, ale pokud skutečně chcete dojezdit až do příští zimy takovým způsobem, bude vás to nutně stát víc. To samé platí o zbytečném haraburdí v kufru, které se často nasčítá do neuvěřitelné váhy. A vězte, že každých 100 kilo navíc představuje 0,3 litru/100 km.
Klimatizace s mírou
Samozřejmě se v autě nemusíte pařit, ale klimatizace by se měla používat s mírou. Nejen proto, že její drcení na nejvyšší výkon není zrovna přínosem pro zdraví, ale také proto, že jde kromě motoru o jednoho z největších žroutů paliva v autě. Podle modelu a výkonu dokáže klimatizace sežrat mezi 0,1 a 2,1 litry paliva na 100 kilometrů.
Možná vás napadlo, že si raději otevřete okénka, ale ani to nepředstavuje kdovíjakou úsporu. Zejména při vysokých rychlostech se tak výrazně zhorší aerodynamika vozu a spotřeba roste. Nejlepší strategií je na začátku jízdy intenzivně vyvětrat, a následně pustit klimatizaci, která má tak výrazně ušetřenou práci.
Dodejme, že ani všechny možné elektrické přístroje, které máte v autě zapojené, nejsou tak úplně zadarmo. Zejména nabíjení náročnějších spotřebičů se dokáže na spotřebě projevit.
Správný tlak v pneumatikách
Význam správného tlaku v pneumatikách je často podceňován. Při příliš nízkém tlaku konstrukce pneumatiky špatně odolává jak bočnímu, tak podélnému zatížení. Navíc díky většímu valivému odporu spotřebujete více paliva. Jen rozdíl 0,2 baru dokáže navýšit spotřebu o deset procent! Zařiďte se proto podle pokynů výrobce automobilu, které většinou najdete na vnitřní straně víčka nádrže.
Prémiová paliva
Už i na českých pumpách můžete najít výrazně dražší paliva, která mají třeba sto oktanů. Zářným příkladem budiž Shell V-Power Racing. Pokud to vysloveně výrobce auta nepředepisuje, takové palivo se nevyplatí, respektive se vyplatí naprosto minimálně. Rozhodně si nemyslete, že na něj pojedete déle. Na druhou stranu benzín z traktorové stanice v Horní Dolní motoru rozhodně bude svědčit méně než palivo od zavedených značek. A projeví se to jak na spotřebě, tak opotřebení motoru.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 113