Vybrali si k tomu ale stejné jezero, jako před čtyřiceti lety dobrodruh Donald Campbell. Ten ovšem ze své superlodě Bluebird už nikdy nevylezl živý.
Stará tragédie
Dějištěm pokusu o ustavení nového rekordu bude anglické jezero Conison. Právě tam se v roce 1967 Donald Campbell pokoušel pokořit rychlost tří set mil v hodině, tedy asi 480 km/h. Neuspěl a zemřel. Pro tým Quicksilver to ale nepředstavuje žádnou překážku.
Je pravdou, že technika od Campbellových dob pokročila a rychlost, o kterou se Quicksilver pokouší, není o tolik vyšší – 330 mil v hodině, tedy zhruba 530 km/h. Loď je testována v aerodynamickém tunelu, takže už by se neměla opakovat letitá tragédie, kdy se plavidlo v obrovské rychlosti vymklo pilotovi z rukou.
Současný rekord je 317 mil a od roku 1978 ho drží Australan Ken Warby. Podle doktora Thuraie Rahulana jde ale o víc než jen národní hrdost. „Na projektu se podílejí také naši studenti, kteří tak mají šanci pracovat se špičkovou technologií a podílet se na jejím vývoji.“
Na jistotu
Z vývoje by do budoucna mohli těžit i obyčejné cestující. Například pokud se osvědčí nové způsoby pohonu, mohly by dojít využití i v normálních lodích.
Vedoucím týmu Quicksilver je Nigel McKnight, pro kterého pilotování stroje znamená vyvrcholení dvacetileté práce na projektu. Proto chce, aby byla loď co možná nejbezpečnější a rekord byl pokořen takříkajíc na jistotu. Příští rok by se tak mělo mohutně testovat a teprve poté bude pokus o rekord odstartován.
Všichni doufají, že se nebude opakovat zmíněná tragédie. Campbell tehdy zarytě toužil po tom, aby hranici tří set mil v hodině překonal Brit. Byl pod tlakem ostatních národností ohlašujících své vlastní pokusy, svou snahu přepálil a pokusil se dokonce o 315 mil. Jeho loď ale nápor nezvládla, vylétla a Campbell zemřel.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 112