Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Pokračování Operace Flashpoint se nepovedlo

Když malé české studio Bohemia Interactive v roce 2001 do světa vyslalo dlouho šlechtěný titul Operace Flashpoint, jen málokdo čekal výraznější úspěch.

Nedostižný originál
Hra to byla obrovská, náročná, komplexní a málo zkušeným hráčům jen těžko přístupná. Přesto se z ní stal hit. Byl to vlastně takový paradox herní branže, která už tehdy začínala holdovat jednoduchým titulům pro masové publikum. Takovým Operace Flashpoint jednoznačně nebyla. Ale prodalo se jí ke dvěma milionům kopií! Dodnes je přitom živá díky silné fanouškovské komunitě připravující nejrůznější přídavky.

magazin.cz

Ovšem Bohemia Interactive se rozešli se svým chlebodárcem Codemasters, a jelikož mu museli přenechat práva na značku, vytvořili si vlastní sérii – Armed Assault, neboli ArmA. Ta je opět komplexní, ovšem ani jeden z jejích dvou dílů úspěchu Operace Flashpoint nedosáhl.

Codemasters se mezitím vrhli na vývoj regulérního druhého dílu hry, přičemž na něm pochopitelně pracovalo úplně jiné studio.

magazin.cz

To ale jakoby si nebylo vědomé, za co původní Operace Flashpoint vděčí svému úspěchu, a propadlo moderním trendům – výsledkem je nemastná neslaná akce určená prvoplánově právě pro ono masové publikum.

Konec válečné simulace

Tam, kde byla jednička válečnou simulací, je pokračování s podtitulem Dragon Rising pouze taktickou akcí, která po většinu času působí až nepěkně komorním dojmem.

Přitom se opět odehrává na ostrově, kde se jde tvrdě na věc. Jedná se o fiktivní ostrov Skira s bohatými zásobami plynu a ropy, jenž je pod nadvládou Rusů. Napadnou ho surovinchtiví Číňané, přičemž Rusové neváhají požádat o pomoc americké síly, které – včetně hlavních hrdinů, za které si zahrajete – přispěchají a konflikt řeší, respektive snaží se Číňany poslat zpět tam, kam patří.

magazin.cz

Pro hru podobného typu jednoznačně vhodná zápletka, jen by ji Operation Flashpoint 2: Dragon Rising muselo náležitě rozvíjet v průběhu kampaně, aby za něco skutečně stála.

To se neděje a kampaň hráče jen posílá do jedné mise za druhou, aniž by si dělala starosti s omáčkou okolo, která ale obvykle tvoří atmosféru. Takhle to jde celkem jedenáctkrát – Dragon Rising rozhodně není dlouhou hrou. Dokončit se dá do deseti hodin, a kdyby jednotlivé pasáže nebyly místy nesmyslně těžké a nemusely se dokola opakovat, bylo by to ještě méně.

Omezené vyžití

V kampani máte k ruce vždy několik parťáků, kteří ale zůstávají neznámými tvářemi – nijak se s nimi nespřátelíte. Přesto ale patří k vrcholům hry, poněvadž se chovají až překvapivě inteligentně, a to i bez vašeho přispění rozkazy. Pakliže máte specifičtější přání, můžete je pochopitelně udělit.

magazin.cz

Samotné přestřelky nejsou špatné a aspoň v nich se jakás takás válečná atmosféra dostaví. Se zážitky z originálu se to ale srovnávat nedá. Neblaze k tomu přispívá také skutečnost, že v kampani narazíte na minimum pojízdných prostředků, o stíhačkách či helikoptérách, jež nechyběly v původní hře, ani nemluvě.

Tyto prostředky si vyzkoušíte ve větší míře jen v multiplayerových bitvách, případně tehdy, upravíte-li si jednotlivé úrovně v editoru. Ten není tak komplexní jako před osmi lety. Zcela nepochopitelně v něm totiž není možné editovat a vytvářet terén, což zásadně omezuje možnosti tvorby přídavků.

magazin.cz

Bohužel, Operation Flashpoint 2: Dragon Rising za povedenou hru označit nemůžeme. Hrát se sice dá vcelku bez problémů a některé prvky vás i potěší, celkově jde ale o nevýrazný a zapomenutelný zážitek. Na původní Operaci Flashpoint přitom vzpomínáme dodnes.

Výrobce: Codemasters
Distributor v ČR: CD Projekt
Cena: 999 Kč (PC verze), 1399 Kč (Xbox 360 a PS3 verze)

Hodnocení: 5/10

Video:

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 35