Zlom v sérii
Tentokrát ale přichází zlom. Patnáctý díl s podtitulem Shift hází za hlavu vše, co představily minulé díly a celou sérii do značné míry restartuje. Zapomeňte na nelegální závody v otevřeném městě. Zapomeňte i na honičky s policajty. A zapomeňte také na přehnaný vizuální tuning vozidel.
Shift na poměry Need for Speed až překvapivě koketuje s realitou. Opět vás posadí za volant těch nejlepších bouráků, tentokrát ale s tím, že je budete prohánět na regulérních, částečně licencovaných, částečně vymyšlených tratích.
Užijete si tu dlouhou kariéru, kdy se propracujete z pozice naprostého jezdeckého nováčka až na vrchol. Závodní série jsou tu sice vymyšlené, používají však částečně reálné okruhy a kompletně reálná auta.
Nastavitelná auta
Najdete tu zástupce amerických, evropských i japonských značek. Nechybí tedy Lamborghini, Fordy, Mercedesy, Audi, Porsche či naprosté závodní speciály. Snad jen to Ferrari tu poněkud schází.
Káry se dají nově štelovat v garáži, kdy lze hýbat i s takovými parametry, jako je tlak v pneumatikách. Pravda, na trati se to projeví méně než v opravdových simulátorech, ale určitou výpovědní hodnotu takové nastavení má.
Vozy disponují i komplexním modelem poškození, který je však především vizuální. I po velkých karambolech se tak dá pokračovat – byť s pochroumanou fasádou – v závodě.
Skvělý je ale především pocit z jízdy. Ta tam je naprosto nerealisticky působící arkáda, kdy se vyplácelo projíždět zatáčky odrazem o zeď. V Shift pocítíte i malá škobrtnutí o mantinely, a zjistíte, že vás dokáží pořádně rozhodit.
Pravda, auta se nechovají zcela realisticky, obzvlášť máte-li zapnuté četné řidičské pomocníky, ovšem pocitově jedou autenticky – a to je pro závodní titul vždy to nejdůležitější.
Závodní vyžití
Po stovkách odjetých závodů můžeme říct, že se autorům podařilo najít takřka ideální kompromis mezi zábavou a realistickým modelem řízení. K tomu se dostanete zejména tehdy, vypnete-li kontrolu trakce, pomoc při zatáčení či zobrazení ideální jezdecké stopy.
Samozřejmě, na zvoleném jízdním modelu se dá i leccos kritizovat, ale o jaké závodní hře to neplatí. V Shiftu bychom ocenili například menší přetáčivost aut, která se zdá být standardně nastavená až příliš.
Ježdění v Need for Speed Shift je každopádně velká zábava, která jen tak neomrzí, zejména potom v multiplayeru. Variability dosáhli tvůrci i v oblasti závodních módů. Ačkoliv se jezdí především na speciálních či městských okruzích, může jít o prosté kroužení na kola, stíhací jízdy, případně „poslední v každém kole odpadává“.
Navíc v módech hrají různou roli vozy – některé závody se jezdí jen s jedním typem auta, v jiných se poměřují různé značky či dva modely jednoho výrobce, další proti sobě staví auta japonské a evropské provenience apod.
Na špičkové úrovni je rovněž audiovizuální zpracování. Na auta i okolí trati se prostě výborně kouká, a to nemluvíme o efektech rozmlžení ve vysokých rychlostech apod. Shift je navíc jednou z těch závodních her, které je hřích hrát v jiné perspektivě než z kokpitu. Ty jsou totiž pro každé auto speciálně – a naprosto skvěle – vymodelované.
Zkrátka a dobře, pokud hledáte zábavné závody někde na pomezí arkády a simulace, jeví se Need for Speed Shift jako jedna z nejlepších voleb. Jen doufáme, že si série do budoucna udrží tímto dílem nasazenou kvalitu.
Výrobce: Slightly Mad Studios
Distributor v ČR: EA Czech
Cena: 1099 Kč (PC verze), 1599 Kč (PS 3 a Xbox 360 verze)
Hodnocení: 9/10
Video:
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 110