V roce 1997 herní průmysl ještě nebyl přesycen tituly všech možných typů, desátými pokračováními oblíbených značek a dalšími zhůvěřilostmi kapitalizujícího se trhu. Vydavatelé uvolňovali prostředky na menší a originální projekty, u kterých nebyla jistota vydělaného desetinásobku zdaleka velká, ale když se některý z nich povedl, stal se z něj zároveň i pilíř novodobé herní kultury. Příklad? Grand Theft Auto.
Velká kontroverze
Skotská společnost DMA Design (časem se přetvořila v Rockstar Games) byla pro své nápady proslulá. Dala vzniknout například legendárním Lemmings a vždy se vyznačovala určitou škodolibostí svých her, kterou hráči milovali.
Grand Theft Auto už v době svého vydání neohromovalo vizuálním zpracováním, ale o jeho nadčasovosti se nejlépe přesvědčíte tehdy, když k němu i po jedenácti letech zasednete. Opět si vás získá, přestože první díl následovaly stále lepší pokračování.
Hře se však nevyhnula ani notná dávka kontroverze. Ono křižovat volné město v kradených vozech všech možných značek, nechat se honit policajty, srážet přitom lidi a dělat z nich malé krvavé skvrnky či plnit ne zcela košer úkoly, to si žádá jistou míru nadhledu. A ten od samého počátku všemožným mravokárcům chyběl.
Za těch více jak deset let se série několikrát dostala k soudu. Populisté všeho druhu, ať už právničtí či političtí, se na ní snažili hodit krvavé činy mladistvých, kteří některý z dílů náhodou hráli. Prý vzbuzuje v lidech touhu konat násilí. Naštěstí nikdy nedošlo k žádnému odsudku, zároveň se ale jednotlivé díly doporučovaly hrát pouze zletilým.
Naprostá volnost
Po průkopníkovi následoval jen lehce vylepšený druhý díl, ovšem té opravdové slávy se GTA dostalo až s kompletně trojrozměrnou trojkou. Hráč se dostal do fiktivního města Liberty City, které bylo vystavěno po vzoru New Yorku a mohlo se pyšnit grandiózním rozsahem. Zážitek byl o to fantastičtější, že jste si po obydlených a živých ulicích mohli jezdit zcela podle vlastního uvážení, a to s jakýmkoliv ukradeným autem, třeba i policejním (ta byla vždy nejrychlejší).
Nikoliv násilí, ale především úžasná volnost je tím, co hráče ke Grand Theft Autu poutá. Pokud se do hry opravdu pohroužíte, zjistíte, že všechno to přejíždění nebohých lidí a plnění úkolů pro různé mafiánské spolky je naprostou nadsázkou. Charaktery jsou vybarveny natolik archetypálně, že je zkrátka nelze brát vážně, a těm, kdo tvrdí, že atmosféra idealizuje zkaženou společnost, se nelze nesmát.
Na konceptu třetího dílu bazírují další dvě pokračování, které však nezapadají do přímé linky. Jedná se o Vice City, dokonale budující atmosféru amerického Miami osmdesátých let a dosud posledním zástupcem série je San Andreas, zaměřující se na černošskou subkulturu.
Každým dalším rozšířením se zvětšují hráčovy možnosti. Například v San Andreas lze hlavního hrdinu přejídat a vytvořit z něj tlusťocha ověšeného zlatými řetězy či kalhotami u kotníků, nebo ho hnát do posilovny a mít pak namakanou korbu v tílku. Zaujme jistě i ovládání jednotlivých sektorů města i různých podniků. Koupíte-li si třeba hernu, restauraci či sex club, potečou vám z nich každý měsíc prostředky.
Čtyřka bude přelomem
Momentálně je ve vývoji regulérní čtvrtý díl, který na konzolích Xbox 360 a Playstation 3 vyjde za několik málo měsíců, na PC potom s tradičním půlročním zpožděním (konzole mají časovou exkluzivitu).
Čtyřka přinese mnoho nového. Na pohled vypadá skvěle, jelikož ji pohání nová technologie, jež dokáže dynamicky měnit počasí či pracovat se zalidněním města. Jakmile se setmí, lidé zalezou do svých domovů a na ulicích potkáte jen galerku, zatímco ráno všichni spěchají do práce, na ulicích jsou zácpy apod.
Opět se podíváme do Liberty City, které ještě více než kdy předtím připomíná New York. Hlavním charakterem bude netradičně Ukrajinec Nico Bellic, jenž do Ameriky přijíždí na pozvání svého bratrance taxikáře s plnou pusou slibů o splnění amerického snu. Jenže Nico se brzy zaplete do nekalých, krimem vonících kšeftů bratránka a záhy jede ve staré dobré mafiánské spirále. Z náznaků lze soudit, že zápletka bude částečně pojata vážněji než v minulých dílech, černý humor však určitě chybět nebude.
Grand Theft Auto se z nenápadné hříčky vypracovalo do pozice zlatého dolu. Spolu s The Sims, Halo či World of Warcraft a několika málo dalšími se jedná o nejhodnotnější značku současné herní branže.
Video
Co na GTA říkáte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 95