Auto se samostatnou řídicí jednotkou je snem mnoha fanoušků sci-fi. Futuristická vozidla se objevují na filmovém plátně v nejrůznějších podobách, ať už je to černý sporťák KITT ze seriálu Knight Rider, nebo všelijaké stroje z Hvězdných válek. Britští vědci se však snaží proměnit fantazii ve skutečnost a do auta nainstalovali funkční navigační stroj ovládaný pomocí tabletu.
Ekologický robot
Oxfordští vědci pro svůj test využili elektrické vozidlo Nissan Leaf. Do jeho útrob namontovali složitý řídicí systém a po obvodu několik malých kamer a laserových senzorů. Automobil snímá dostupnou technologií okolní prostředí a pracuje tak nezávisle na externích elektronických navigačních zdrojích, jako jsou GPS satelity.
Jeho systém pracuje tak, že si při manuální jízdě systém ukládá do paměti podrobné informace o prostředí, v němž se automobil pohybuje. Následně je pak dokáže využít při stejné cestě a umožní tak řidiči přepnout stroj do režimu autopilota. V tomto režimu pak stroj porovnává aktuální data s naměřenými údaji a vyhodnocuje správný směr a případně překážky na silnici. Jakmile narazí na nepředvídatelnou překážku, dokáže zpomalit a případně i zastavit. Řidič po celou dobu může kdykoliv dupnout na brzdu a tím autopilota vyřadit.
Nastavení a ovládání systému se provádí pomocí tabletu. Senzory skenují okolí třináctkrát za minutu a jsou schopny rozpoznávat nejen ostatní auta, ale rovněž cyklisty nebo patníky u silnice. Zorné pole předních kamer pokrývá úhel zhruba 85 stupňů a citlivost senzorů dosáhne téměř padesát metrů před vozidlo.
Levná a přesná navigace
Podle vědců je tento systém mnohem přesnější a dokonalejší, než běžná satelitní navigace. Systém kamer a senzorů je schopen auto navigovat s přesností několik centimetrů, zatímco u signálu GPS to často nejsou ani metry. Navíc auto nepotřebuje spojení se satelitem k tomu, aby vědělo, kde je.
Prototyp autopilotu zatím vyjde na nějakých 5000 liber a i tak se jedná o jeden z nejlevnějších systémů tohoto druhu. Cílem vědců je vyvinout automatickou navigaci, jejíž cena by nepřesáhla 100 liber. Systém má však i svoje nedostatky a z celkového pojetí je patrné, že se bude hodit zejména řidičům, kteří jezdí denně po stejných trasách třeba do práce něbo s dětmi do školy.
„Pracujeme na levném automatickém pilotním navigačním systému, který je nezávislý na GPS,“ tvrdí profesor Paul Newman z projekčního týmu. „Pracuje na bázi diskrétních senzorů, jejichž cena den ode dne klesá. Naší technologii si lze v autech v brzké době snadno představit. Zatímco na plně robotická auta si budeme muset ještě dlouho počkat, náš koncept, kdy se autopilot zapne jen v některých částech cesty, je daleko reálnější.“
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!