Automobilový koncern Volkswagen představil nový hybridní vůz XL1, který je podle vyjádření konstruktérů nejúspornějším sériově vyráběným automobilem na světě. Pod kapotou kombinuje pohon elektromotoru a maloobjemového dieselového motoru, s jejichž výkonem dokáže vyvinout maximální rychlost 160 km/h a přitom se průměrná spotřeba pohybuje pod hranicí jednoho litru nafty na sto kilometrů.
Moderní tatraplán
Volkswagen XL1 v první řadě zaujme svým extravagantním aerodynamickým designem, jehož ladné křivky kopírují eleganci starých tatraplánů. Karosérii však zdobí řada moderních prvků, které celkovému vzhledu dávají punc spíše futuristický. Na bocích například nenajdete klasická zpětná zrcátka. Místo nich pohled za řidiče obstarávají kamery přenášející obraz na obrazovky umístěné ve dveřích v interiéru.
Propracovaná aerodynamika a nízká hmotnost vozu, která je díky použití moderních materiálů z karbonových vláken stlačena na pouhých 795 kilogramů, dává tušit velmi nízkou spotřebu paliva. Konstruktéři se chlubí hodnotou 0,9 litrů nafty na sto kilometrů za použití hybridního pohonu. Pro srovnání u oblíbené Toyoty Prius ve verzi s většími akumulátory Plug-in je udávaná spotřeba 2,1 litru na sto kilometrů.
Elektřina a nafta
O úsporný pohon se stará dvojice motorů. Konvenční dvouválcový dieselový motor TDI s objemem válců 0,8 litru dosahuje výkonu 35 kW. K tomu se přidává elektromotor schopný dodat dalších 20 kW. Proto auto nepatří do žádné kategorie vozítek na heslo a dokáže z nuly na sto kilometrů v hodině zrychlit za 12,7 sekundy. Baterie lze nabíjet jednoduše z běžné elektrické zásuvky a jejich kapacita při výhradním použití elektropohonu vystačí až na padesát kilometrů.
Volkswagen XL1 je 3,9 metru dlouhý, 1,7 metru široký a 1,2 metr vysoký, což jej řadí spíše k menším sportovním vozům. Veřejnost si bude moci XL1 prohlédnout již v půlce března v rámci ženevského autosalónu. Prvních padesát kusů by mělo být vyrobeno do konce roku v německé továrně v Osnabrücku. Konečná cena zatím není bohužel známa a právě na ní bude nejspíš záležet úspěch celého projektu.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!