Sídlo NASA / foto: Ingus Kruklitis / Shutterstock.com

Vesmírné vynálezy, které běžně používáme

NASA přišla během více než 50 let své existence s tisíci vynálezy a inovacemi, které se postupně dostaly i do našich běžných životů. Co jsme získali díky kosmonautice?

Pro příjemnější léto

Přenosné chladničky a ohřívače do auta nebo na loď byly uvedeny na trh už v roce 1994. Vznikly z důvodu miniaturizace součástek pro použití v kosmických lodích. Komerčně tuto technologii využila společnosti Koolatron. Každá z jejich chladniček nebo ohřívačů využívala jeden nebo dva miniaturní termoelektrické moduly. Každý z nich dokázal i přes rozměry balíčku zápalek chladit stejně jako 4,5kilogramový blok ledu. Doma je máme dnes skoro všichni.

Přenosná chladnička

Benefity pro malé děti

Vynález infračerveného teploměru potěšil nejen mnoho rodičů malých dětí, jelikož použití klasického rtuťového teploměru u dětí bylo velice náročné pro správné stanovení teploty. Využití našel také ve zdravotnictví, kde se teplota pacientů sleduje pravidelně a ušetří tak personálu mnoho času. Využila se technologie pro měření teploty vzdálených vesmírných těles. Díky programu kontrolovaných systému ekologické podpory života vznikla také obohacená dětská výživa. Úpravou mořských řas byly objeveny živiny, které byly dosud dostupné pouze v mateřském mléce. Kojenecké výživy s touto složkou vyrábí marylandská společnost a prodává ji ve více než 65 zemích světa.

Dětský teploměr

Bezpečnost na prvním místě

Detektory kouře jsou dnes již běžným bezpečnostním prvkem ve většině veřejných budov, kde se pohybuje větší množství lidí. Inženýři z NASA jej vynalezli ve spolupráci s americkou strojírenskou společností Honeywell a to s několika stupni citlivosti, které měly zabránit falešným poplachům. Primárně měly varovat astronauty před požárem nebo zamořeným vzduchem jedovatými plyny na vesmírné stanici Skylab. NASA se přičinila také v existující technologii vodních filtrů, kdy se zajímala o to, jak vyčistit vodu v extrémních podmínkách a udržet ji čistou delší dobu. Tuto původně vesmírnou technologii pro dlouhé lety nyní používáme ve svých domácnostech.

Detektor kouře

Zdroje:

Časopis Epocha 24/2010

Vesmírné vynálezy, které běžně používáme

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!